‘Coca-Cola leidt aandacht af van suikerdrank’

‘Coca-Cola leidt aandacht af van suikerdrank’
di, 11/08/2015 - 17:28
Door: jvklinken
0 reacties

Coca Cola stopt veel geld  in een nieuwe gezondheidsactie die moet aanzetten tot meer bewegen. Over beperking van de suikerconsumptie wordt niet gesproken.

Critici vinden dat de frisdrankgigant misleidend bezig is en een rookgordijn aanlegt over de echte oorzaak van overgewicht: consumptie van frisdrank en andere producten die boordevol suiker  zitten.

Nauwe band

Global Energy Balance Network (GEBN) heet het initiatief dat ons wil aanzetten tot meer bewegen. Prominent financier van deze actie: Coca-Cola, die er miljoenen in  gestoken  heeft. Dat meldt Well Blog van de New York Times. Hoe nauw de band is tussen Coca-Cola en het initiatief blijkt wel uit het feit dat de frisdrankfabrikant tevens de administratie van de website van GEBN voert. 
 

Meer bewegen

Drie vooraanstaande wetenschappers dragen via GEBN de boodschap uit dat je om af te vallen niet zozeer minder calorieën moet binnenkrijgen als wel meer moet bewegen. Vooral Amerikanen zouden daar hele verkeerde ideeen over hebben. Ze zouden overdreven gefocust zijn op verandering van hun ongezonde consumptiegedrag. Daarbij zouden ze fastfood en suikerhoudende dranken ten  onrechte de schuld geven. Ze moeten zich juist veel meer richten op meer bewegen, zo luidt de boodschap van GEBN

Kwalijke rol

Voedingsexperts zeggen dat de nadruk op bewegen een misleidende boodschap is. Daardoor wordt de aandacht afgeleid van de kwalijke rol van suikerhoudende dranken in relatie tot obesitas en diabetes-II. Critici verwijten het frisdrankconcern dat het wetenschappers voor zijn karretje spant om het publiek te overtuigen dat fysieke inspanning ongezond eten kan compenseren.

Teruglopende cijfers

Het lanceren van het GEBN-netwerk kan  gezien worden als een wanhoopspoging van Coca-Cola om de trend van teruglopende verkoopcijfers te keren. De afgelopen 20 jaar is de gemiddelde Amerikaan 25  procent minder suikerhoudend fris gaan drinken. Dat is mede te danken aan gemeenten en instellingen die frisdrankautomaten uit hun gebouwen  weren.

'Dekmantel'

Marion Nestle, bekend schijfster van het kritische boek Soda Politics, heeft  geen goed woord over voor de actie van Coca-Cola. "GEBN is niets meer of minder dan een dekmantel voor Coca-Cola. De agenda van Coca-Cola is heel duidelijk: laat deze onderzoekers de wetenschap in verwarring brengen en de aandacht afleiden van wat we met ons voedingspatroon binnenkrijgen".

 

Beeld: www.wikistrike.com