Aldi scoort met vezelwater

Het zit in een flesje, het is niet echt lekker  maar het  is wel gezond: vezelwater. Het is sinds kort te koop bij de Aldi.

Het Voedingscentrum adviseert 30 tot 40 gram vezels per dag dat is nog aan de lage kant. Maar lang niet iedereen haalt dat. Gemiddeld komen we niet verder  dan zo’n 15 tot 20 gram. Dat  is niet zo mooi want vezels spelen een belangrijke rol in ons lichaam. Slim van de Aldi om daarin te voorzien in de vorm van vezelwater. Foodlog testte het en is positief over het product.

Het lijkt wel of vezels overal goed voor zijn

Vezels lijken op Haarlemmerolie. Het lijkt wel of ze overal goed voor zijn: voor de spijsvertering, voor gezonde darmbacteriën, voor vermindering van bloedsuikerschommelingen na een maaltijd, voor verlaging van het LDL-gehalte in ons bloed  en voor de stoelgang. Het is dus best een ‘dingetje’ dat de meeste mensen de gewenste 30 tot 40 gram per dag niet halen.

Vezels zitten vooral in volkorenproducten, groente en fruit. En sinds kort dan in de  flesjes van de Aldi. Het heet Fiber Water en het smaakt een beetje naar citroen en limoen. Echt lekker vond de redactie van Foodlog het niet maar een flesje van 500 ml bevat wel 15 gram vezels. Dat is mooi meegenomen, al kun je natuurlijk beter meer groente en fruit eten.
 

Acaciavezels volgens Europese voedselwaakhond oké

Het gaat in dit geval om de acacia-vezel. Een van de prebiotische werkingen van deze vezel is dat het de groei van goede darmbacteriën als de lactobacillus stimuleert. Voedingsmiddelen die acaciagum in plaats van suiker bevatten, mogen van de Europese voedselwaakhond Efsa zeggen dat ze een lagere stijging van je bloedsuikerspiegel veroorzaken dan suikerhoudende dranken, zoals frisdrank. 

Het drankje van de Aldi bevat geen suiker of zoetstoffen, alleen wat aroma om het een smaakje te geven. Van de vezels proef je verder niets. MDL-arts en buitengewoon hoogleraar voeding en darmgezondheid Ben Witteman kan het vezelwater wel waarderen: “Het lijkt wel een mooi product. Ik vind het ook heel goed dat de supermarktketens meedenken en nu ook de weg inslaan van goede voeding – zelfs gericht op doelgroepen die wellicht wat extra nodig hebben.”

Beeld: Foodlog Media

0
<< Terug