Chemo’s bezorgen Kirsten al 34 jaar klachten

1+

Ze was nog maar dertien toen Kirsten Jansen na het maken van een balletoefening niet meer goed kon lopen en veel pijn bleef houden. De diagnose kwam aan als een mokerslag: botkanker. Chemotherapie alleen was onvoldoende. Ook moest haar been eraf waarna voor de zekerheid nog chemo's volgden..

In Nederland overleeft meer dan de helft van alle patiënten een vorm van kanker. Volgend jaar zullen dat naar schatting 680.000 overlevenden zijn, die vijf jaar na de eerste chemo of bestraling te horen hebben gekregen dat ze genezen zijn. Maar deze ’survivors’ kampen vaak nog jarenlang met gezondheidsproblemen. Voor hen heeft het Radboudumc het expertisecentrum Late Effecten na Kanker opgezet.

Kans op kanker, hart- en longaandoeningen

Nog altijd – 34 jaar later – ondervindt Kirsten Jansen klachten als gevolg van de antikankertherapie. „Ik ben heel erg dankbaar dat ik altijd terecht kan bij dat expertisecentrum. Eén keer in de drie jaar word ik van top tot teen onderzocht. Dat is vaak niet leuk, maar daarna ben ik altijd weer opgelucht. Dat ik er weer een paar jaar tegenaan kan”, vertelt ze in de Telegraaf.

Kinderoncoloog-hematoloog dr. Jacqueline Loonen is de oprichter van het Nijmeegse expertisecentrum Late Effecten na Kanker: „De behandelingen tegen kanker hebben vaak late effecten. Zo verhoogt bestraling de kans op kanker, hart- of longafwijkingen en hormonale uitval. Soms wordt dat pas tientallen jaren later zichtbaar. Sommige chemokuren verhogen de kans op hartfalen, andere op verminderde nier- of longfuncties, en weer andere tasten de vruchtbaarheid aan. Een deel van de ex-patiënten kampt met psychische klachten zoals vermoeidheid, depressie of angststoornissen. Wij proberen in ons centrum die late effecten van kanker zo vroeg mogelijk te ontdekken vóórdat ze tot grotere problemen leiden. Deze groep heeft goede nazorg nodig.”

Vermoeidheid en geheugenproblemen

Kirsten raakte vermoeid en kreeg geheugenproblemen. "In het expertisecentrum zeiden ze dat het kwam door de intensieve chemo van destijds. Later was mijn bloeddruk opeens heel hoog. Mijn huisarts gaf me pilletjes ertegen, maar in het centrum zagen ze dat het kwam door een verminderde nierfunctie en kreeg ik andere medicatie. Ik kreeg hartkloppingen en uit onderzoek bleek dat in mijn linker hartkamer verminderde knijpkracht is, ook vanwege de chemo. Dat wordt nu goed in de gaten gehouden.”

Beeld: nl.wikipedia.org

<< Terug