Over voedselbereiding

In De Natuurrijke Keuken worden alleen producten gebruikt die zo natuurlijk mogelijk zijn, onbewerkt en bij voorkeur vers en biologisch, datt tekent De Natuurrijke Keuken. Daarnaast is ook de manier waarop voedsel bereid wordt heel belangrijk. Hieronder vindt u een aantal bereidingstips die kenmerkend zijn voor De Natuurrijke Keuken. 

Tip 1 Bindmiddelen

Bindmiddelen zijn belangrijk bij de bereiding van gerechten. Zo kunt u bijvoorbeeld sauzen en soepen de gewenste dikte geven. […] Veelgebruikte bindmiddelen als maïzena en aardappelmeel raden we af te gebruiken in De Natuurrijke Keuken.  Daar zijn goede alternatieven voor:

  • Gemalen zilvervliesrijst: maal de rijst in blender of (schone) koffiemolen
  • Volkorenmeel, zeer geschikt om soepen te binden
  • Havermout
  • Erwtenmeel, gemalen van hele erwten.

Tip 2 Voorzichtig met aluminium

Gebruik roestvrijstalen pannen in plaats van aluminium pannen. Deeltjes van aluminium pannen kunnen tijdens de bereiding in het voedsel terechtkomen, wat schadelijk is voor de gezondheid. Roestvrij staal heeft dit nadeel niet en kan bovendien tegen een stootje. Ook met aluminiumfolie is het oppassen. Zorg ervoor dat dit niet in aanraking komt met andere metalen, want dan kan er een chemische reactie optreden. Metalen bakplaten zijn meestal voorzien van een coating waardoor er geen direct contact is tussen folie en bakplaat. Zorg er bij het afdekken van voedsel voor dat u de gladde kant van folie op het product richt.

Tip 3 Groenten eerst schoonmaken, dan snijden

Bij het schoonmaken van groenten is het belangrijk om ze eerst te wassen en pas daarna te snijden. Doet u het in de omgekeerde volgorde, dan gaan er waardevolle bouwstoffen en vitamines verloren doordat ze wegspoelen met het water.

Tip 4 Begin de maaltijd met rauwkost

Het is gezond om een maaltijd te beginnen met een beetje rauwkost. Dat geldt zowel bij het ontbijt, de lunch als het diner. Dit bevordert namelijk het op gang brengen van de spijsverteringssappen en helpt zo om het maximale uit de voeding te halen. Niet iedereen kan rauwkost op de nuchtere maag verdragen. Eet in dat geval niet tegen uw zin, maar zorg dat u de rauwkost op andere manieren binnenkrijgt. Bijvoorbeeld bij de lunch op brood of verwerkt bij de warme maaltijd. De Natuurrijke Keuken biedt vele, heerlijke rauwkostrecepten. 

Tip 5 Eet met aandacht

Neem de tijd voor uw voedsel en eet met aandacht. Dat houdt o.a. in: goed en veel kauwen, zodat het speeksel de kans krijgt in het voedsel te trekken. Dit is belangrijk omdat bij het kauwen enzymen worden aangemaakt die nodig zijn voor de spijsvertering. Bovendien geeft u door langzaam te kauwen uw hersenen de tijd om het hormoon ‘histamine’ aan te maken. Dit hormoon, dat vijftien tot twintig minuten na de eerste hap vrijkomt, geeft het lichaam het signaal dat er genoeg gegeten is. Door rustig te kauwen komen we in een natuurlijk ritme waarbij we voldoende eten, maar niet teveel.

Tip 6 Stomen

Stomen is een gezonde, snelle en eenvoudige manier om eten te bereiden. En bovendien bijzonder smakelijk. Bij stomen worden de ingrediënten in een speciale stoompan gegaard in de hete damp van een kokende vloeistof, zoals bouillon bijvoorbeeld. Daardoor blijven de ingrediënten lekker stevig en knapperig en behouden ze hun waardevolle voedingsstoffen. Hoe lang groenten gestoomd moeten worden hangt af van de grootte en de dikte. Omdat dit nogal kan verschillen, adviseren we de stoomtijd op te zoeken op het internet.
Peulvruchten zoals erwten, linzen, bruine en witte bonen, moeten eerst geweekt en dan echt gekookt worden om schadelijke stoffen te verwijderen. Kook peulvruchten niet in het weekwater maar gooi dat weg. Peulvruchten zijn niet geschikt om te stomen.
Een praktisch voordeel van stomen is dat deze bereidingswijze zich prima leent voor het klaarmaken in grote hoeveelheden. Als u de groenten na het stomen direct invriest, gaan er geen voedingsstoffen verloren en bent u de volgende keer in de keuken lekker snel klaar.

Tip 7 Blancheren

Blancheren is het overgieten van groenten met kokend water. Door groenten heel kort (1 á 2 seconden) bloot te stellen aan kokend water, gaat het rauwe eraf zonder dat de voedingsstoffen wegspoelen. Groenten blijven op deze manier lekker knapperig. Ook worden ze net iets makkelijker verteerd dan wanneer ze helemaal rauw gegeten worden. Blancheren is ook ideaal voor kiemgroenten zoals taugé. 

Tip 8 Smoren

Het gaar smoren van groenten in een klontje roomboter is een goed en gezond alternatief voor koken. Smoren is verwarmen van bijvoorbeeld groenten op een laag vuur zodat de temperatuur niet te hoog wordt. Het is zeer geschikt voor als u weinig tijd of zin hebt om lang in de keuken te staan. Het voordeel van smoren is namelijk dat je er niet meer naar om hoeft te kijken als de pan eenmaal zachtjes op het vuur staat. Hoe lang groenten precies moeten smoren is een kwestie van uitproberen en van smaak. De een houdt van zachte groenten, terwijl de ander liever een stevige beet heeft. Je kunt na een minuut of tien in de groenten prikken om te kijken of deze gaar zijn. Gebruik voor het smoren altijd echte roomboter.

Tip 9 Pesto, je eigen multivitamine

Kruiden zijn een zeer geconcentreerde bron van voedingsstoffen. Een goede pesto bevat daardoor veel meer sporen, mineralen en vitamines dan een krop sla. Pesto heel lekker op bijvoorbeeld een stukje volkorenbrood. Een heerlijk recept van volkorenbrood vindt u in ons kookboek ‘De Natuurrijke Keuken’. 

Zó maakt u in een handomdraai uw eigen natuurrijke pesto:

Ingrediënten:
• handvol zonnebloempitten zonder schil
• 20 blaadjes peterselie of basilicum
• 2 teentjes knoflook
• 3 eetlepels extra vergine olijfolie of (minder vet) biogarde yoghurt
• snufje zout en peper

Bereiding:
Doe de ingrediënten in een maatbeker. Gebruik de staafmixer of blender om er een smeuïge substantie van te maken.

Tip 10 Rode wijn

De liefhebbers van rode wijn kunnen in de Natuurrijke Keuken hun hart ophalen. Ook gebruikers van het Moermandieet mogen dagelijks één glas rode wijn. Dat is niet alleen lekker maar zelfs gezond. Het is niet nodig om een goede, dure wijn te nemen bij het eten. De smaak van goede rode wijn komt meer tot zijn recht als u deze drinkt met een lekker stukje jonge kaas met mosterd erbij.