DiVitaal 191 *Ontbijt als vorst, dineer als bedelaar

 

klik hier voor de webversie

Eet ‘s morgens als een koning, ‘s middags als een prins en ‘s avonds als een bedelaar. Het is een oude volkswijsheid die sommigen misschien wel zullen parkeren in de categorie "avondrood, water  in de sloot". Toch waren vorige generaties ervan overtuigd dat het waar was. Vandaar dat ze tussen de middag warm aten. Wij thuis ook. Misschien zijn er nog wel veel ouderen die het doen. En wat blijkt uit wetenschappelijk  onderzoek? Dat ze het gelijk aan hun kant hebben. Stevig de dag starten, schraal eindigen (zie verderop in deze nieuwsbrief). Wat vaker de oudjes raadplegen dus. Ook in geval van ziekte trouwens!

Jan van Klinken

 

 

't Klopt: Start als vorst, eindig als bedelaar

Eet ‘s morgens als een koning, ‘s middags als een prins en ‘s avonds als een bedelaar. Het is een oude volkswijsheid maar wordt die ook gestaafd door feiten? Een nieuw onderzoek laat weinig ruimte voor twijfel. Het wijst uit dat we onze calorieën vroeg op de dag tot ons moeten nemen om onze stofwisseling meteen goed aan het werk te zetten en om obesitas te voorkomen. Het slechtste wat we kunnen doen, is ‘s ochtends beginnen met enkel een kop koffie en een snelle hap en naarmate de dag vordert, steeds meer te eten.

Lees verder

(advertentie)

Jeannet hield zelf regie in handen

Toen bij Jeannet van Vliet borstkanker was ontdekt, bleef ze zelf aan de knoppen draaien. Tegen de wil van haar  arts koos ze bewust voor een behandeling in het Antoni van Leeuwenhoekziekenhuis. "Dat is de hogeschool op dit gebied", luidde haar motief. En vlak voordat ze daar onder narcose zou gaan, informeerde ze bij de chirurg of  hij de uitslag van het laatste onderzoek al had. Dat was maar goed ook! "Mijn vader is 92 geworden en ik ben dat ook van plan", lacht ze.

Lees verder

(advertentie)

Word gezond oud door meer te bewegen

We moeten minstens tweeënhalf uur per week matig tot zwaar intensief bewegen. Ook kinderen moeten meer bewegen. Verder moeten we minstens twee keer per week spier- en botversterkende activiteiten doen. Dat kan in de  vorm van rek- en strekoefeningen. De Gezondheidsraad wil met deze richtlijnen de strijd aanbinden tegen het inactieve bestaan van jong en oud. Een meerderheid van de bevolking haalt de aanbevolen activiteiten niet.

Lees verder

 

banner terrasana.jpg

Verder: