DiVitaal 236 *Alles wat u weten moet over het ei

klik hier voor de webversie

Eens woonde ik een  MMV-bijeenkomst bij waar kankerpatiënten werd aangeraden elke dag een rauw ei op te lepelen. Er was weliswaar een kans op besmetting met salmonella maar die was te verwaarlozen. Na afloop kwam er een dame naar me toe en zei: "Ik heb zo'n besmetting gehad en ben veertien dagen doodziek geweest." Daar schrok ik van. Die vrouw was gezond. Wat als zoiets een doodzieke patiënt zou overkomen? Later ontdekte ik dat genoemde spreker de Voedingsmiddelenlijst niet goed had geraadpleegd. Die geeft als alternatief drie minuten koken. Iedereen kan zelf kiezen. En verder geldt de wijsheid van Juglen Zwaan (zie deze nieuwbrief) dat een Italiaanse elke dag twee rauwe eieren at en toch maar mooi 117 werd. 

Jan van Klinken

Yvon had BMI van 50

We worden steeds dikker, blijkt uit cijfers van het CBS en het RIVM. Een op de zeven Nederlanders is intussen obees en ruim 100.000 mensen vallen zelfs in de zwaarste categorie. Zij lijden aan morbide obesitas. Yvon van Avermaete (27) was een van hen. Ze had vier maanden geleden nog een BMI van 50 en woog 174 kilo. Tien jaar lang durfde ze niet op een weegschaal te staan, bang voor wat de wijzerplaat zou aangeven.

lees verder

Ei niet bakken maar koken

Ooit werd er groot alarm geslagen dat eieren je cholesterol omhoog zouden jagen. Nu brengen kranten als nieuws dat elke dag een ei je kans op hart- en vaatziekten verlaagt. Het kan verkeren. Juglen Zwaan van weblog Ahealthylife treedt helemaal in het spoor van de Voedingsmiddelenlijst. Eieren zijn zeer voedzaam, ze bevatten nutriënten zoals vitamine B12, vitamine D en jodium. Er zit ook bijzonder veel choline in, dat het brein helpt gezond te houden.

lees verder

Zomerfruit: van alles wat

De zomer zit vast in het zadel. Ook de komende weken blijft het warm. Dat betekent dat het zomerfruit kan groeien en bloeien. Smullen geblazen!  Zomerfruit bevat veel essentiële voedingsstoffen maar weinig calorieën. Vooral zacht zomerfruit bevat gemiddeld extra voedingsvezels en vitamine C. Het gemiddelde vezelgehalte van zacht zomerfruit bedraagt 4,8 gram per ons ten opzichte van 2,2 gram in ander fruit. Vooral aardbeien, frambozen, kruisbessen, witte en zwarte bessen zijn bijzonder rijk aan vitamine C.

lees verder

Verder: