Een kwartier beweging per dag zet al zoden aan de dijk

Een kwartier beweging per dag zet al zoden aan de dijk
do, 20/08/2015 - 23:36
Door: jvklinken
0 reacties

Bewegen, bewegen en nog eens bewegen. Geen folder over onze gezondheid kunnen we opslaan of we krijgen het welgemeende advies om per week 2,5 uur te bewegen. En dan niet kuieren maar zodanig begwegen dat onze ademhaling versnelt en we licht zweten.

Minder mobiel

Zo’n 2,5 uur per week komt neer op een dikke 20 minuten per dag. Dat moet haalbaar zijn, zo lijkt het. Maar hoe zit het mensen die niet meer zo mobiel zijn, die een longaandoening hebben of alleen nog met een rolstoel de deur uit kunnen? Voor hen is er goed nieuws.

Kwartier per dag

Onderzoekers hebben stapel studies op dit gebied doorgeworsteld en richtten zich daarbij op de gegevens van alle 60-plussers. Dat leverde 9 studies op met een totaal van 122.417 deelnemers (73.745 vrouwen en 48.672 mannen) van gemiddeld 72,9 jaar die gemiddeld 9,8 jaar werden opgevolgd. Het onderzoek is gepubliceerd in het augustusnummer van British Journal of Sports Medicine.

Voor de groep 60-plussers werd gevonden dat 150 minuten per week het risico op vroegtijdige sterfte met ruim een kwart vermindert. Maar geen nood voor wie dat niet haalt. Een goede 100 minuten per week (wat neerkomt op 15 minuten per dag) laat dit risico ook al met 22 procent afnemen in vergelijking met mensen die helemaal niet fysiek actief zijn.

Ouderen moeten zich dus niet laten ontmoedigen door de richtlijn van 150 minuten matige fysieke activiteit per week. Wie iedere dag een kwartier op welke wijze dan ook aan stevige beweging doet, is al heel goed bezig