Groente die meel vervangt niet altijd winst

Het is onmiskenbaar een trend: voedingsmiddelen uit de supermarkt waarin meel is vervangen door groente. Innovatie, heet dat. Er is zelfs al brood waarin een deel van het meel is vervangen door groente. Daardoor krijgen ze een gezond(er) imago. Soms terecht, soms niet.

De centrale vraag is of groenten die verwerkt zijn in bijvoorbeeld een pizzabodem of pitabroodje dezelfde gezondheidseffecten hebben als groenten die onbewerkt of zo min mogelijk bewerkt zijn. In ieder geval levert de groente wel voedingswaarde op. De hoeveelheid vezels, vitamines en mineralen uit de groentepuree tellen gewoon mee voor de inname van deze voedingstoffen. Zo draagt een pitabroodje met wortelpuree bij aan de inname van beta-caroteen.

Minder gezond ingrediënt vervangen door groente

Verder spreekt het voor zich dat groente-innovaties gezonder zullen zijn als een minder gezond ingrediënt vervangen wordt door groente. Bijvoorbeeld: een snack met een groentevulling kan minder verzadigd vet bevatten dan een saucijzenbroodje.

Volkorenmeel vervangen door wortelpuree

Maar…het komt ook voor dat bijvoorbeeld in volkorenbrood een deel van het volkorenmeel is vervangen door wortelpuree. Dat bevat minder vezel dan volkorenbrood. Hierdoor voldoet het brood niet aan de criteria voor brood en het staat dus niet in de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum.

Aangezien het eten van volkoren leidt tot gezondheidswinst, is het zeer de vraag of het een productverbetering is om een deel van het volkorenbrood te vervangen door een product uit een andere voedingsmiddelengroep (groente). Plakjes komkommer of radijs op je volkorenbrood gaat niet ten koste van de hoeveelheid volkorenbrood en is dus een betere keus.

Het Voedingscentrum adviseert om vooral verse groente of groente uit de diepvries te eten. Behalve bij de warme maaltijd, kun je ook groente eten bij de lunch, op je brood of als snack tussendoor.

Beeld: en.wikipedia.org

2+
<< Terug