Hele vruchten winnen het van smoothies

Hele vruchten winnen het van smoothies
vr, 25/03/2016 - 09:20
Door: jvklinken
0 reacties

Een smoothie van vers fruit moet het afleggen tegen de hele vrucht. Ga je fruit pureren, dan heb je er meer van nodig. Dat stelt het Voedingscentrum in een toelichting op de deze week gepresenteerde nieuwe Schijf van Vijf. Volgens die schijf moeten we twee stuks fruit per dag eten. Wie de hele vruchten vervangt door een smoothie, heeft meer nodig om dezelfde voedingsstoffen binnen te krijgen.

Groente

Ook een smoothie van groente bevat volgens het Voedingscentrum minder voedingsstoffen als de groente wordt gepureerd. Dan heb je er meer van nodig om aan 250 gram groente per dag te komen. Tot nu toe hield het Voedingscentrum als richtlijn aan om 200 gram groente per dag te nuttigen maar dat is in de nieuwe Schijf van Vijf opgehoogd naar een half pond.

Een zelf bereide smoothie is altijd nog stukken beter dan een uit een flesje. Daarin zit veel suiker, minder vitamine C en minder vezels.

Structuur

Dat een smoothie van groente en/of fruit minder voedingsstoffen bevat, ligt aan het pureren. Daarbij verandert de structuur en dat gaat ten koste van de voedingswaarde, aldus het Voedingscentrum.

Kokosmelk

Op internet zijn veel aanvullende maar ook uiteenlopende aanwijzingen en tips te vinden voor de bereiding van gezonde smoothies. De bekende voedingsdeskundige Rineke Dijkinga raadt aan om veel meer groente dan fruit in de smoothie te verwerken. Ze adviseert om bij de keuze van fruit te letten op het fructosegehalte. Een vezel zoals kokosmelk toevoegen om de bloedsuikerspiegel zo stabiel mogelijk te houden is een andere wijze raad van haar. Pieken en dalen in de bloedsuikerspiegel zorgen op de lange duur voor uitputting van de alvleesklier en de lever, voor overgewicht, ontstekingen, hart- en vaatziekten en schildklierklachten.

Niet rauw

Verder wijst Dijkinga erop dat niet alle rauwe voedingsmiddelen geschikt zijn voor verwerking in een smoothie. Bij koolsoorten, en dus ook bij paksoi, kunnen we de beschermende stoffen pas benutten na korte verhitting. Bovendien zijn koolsoorten in rauwe vorm bij regelmatig gebruik niet goed voor onze jodiumopname.

Gezond vet

Ook adviseren Dijkinga en anderen om gezond vet aan de smoothie toe te voegen. Te denken valt aan avocado, kokos-, olijf- of hennepolie. Dat heeft een positieve uitwerking op de bloedsuiker en zorgt er tevens voor dat we de vetoplosbare vitaminen en antioxidanten ook werkelijk kunnen benutten.

Beeld: laurainthekitchen.wikia.com