Kookboekrecensies

Kookboekrecensies van Marlie Hillekens 

Op deze pagina vindt u de uitgebreide versie van de kookboekrecensies in MMV-magazine Uitzicht 

Powerfood

Lekker Raw

LEKKER! Havermout, quinoa en meer

100 Groene Smoothies

Het Wereld dieet

Natuurlijk. Het heden ik kookboek

 

 



 

100 Groene Smoothies

Titel:               100 Groene Smoothies

Auteur:          Thea Spierings

ISBN nr:         978-90-79383-00-9

Hardcover      280 bladzijden

Prijs:                 € 24,95

 

De groene smoothie heeft inmiddels wel bewezen een blijvertje te zijn in de gezonde keuken. Het is een makkelijke, snelle en lekkere manier om je dagelijkse hoeveelheid groenten op te schroeven. There’s no such thing as too many vegetables!

Vloeibare salade

Voor wie de groen(t)e smoothie nog niet kent: het is een mix van fruit, groente en een vloeibaar ingrediënt zoals water, yoghurt of melk, in een blender gemixt tot een smeuïg drankje. Eigenlijk een vloeibare salade dus. Voor het Moermandieet zijn de vloeibare ingrediënten te vervangen door biogarde, karnemelk, zelfgemaakte notenmelk of versgeperste groenten- en fruitsappen.

Rauwe kool

Vaak beperkt men zich, net als ik deed, tot het gebruik van bladgroenten als spinazie en bindsla maar in principe kun je vrijwel alle soorten groenten in de blender stoppen. Wortels, tomaat, bieten, bloemkool, komkommer, spruitjes of paprika…

 Je kunt het zo gek niet bedenken of het kan erin. Natuurlijk altijd wel rekening houden met wat je zelf wel of niet goed verdragen kunt. Rauwe kool valt bijvoorbeeld niet bij iedereen goed.

De mogelijkheden zijn dus eindeloos maar als het jezelf aan creativiteit op dit vlak ontbreekt, is dit boek beslist een aanrader. Zelf bleef ik bijvoorbeeld erg hangen in de standaard smoothie van banaan, bladgroenten en notenmelk maar sinds ik dit boek heb, is dat wel veranderd. Ik smul van de combinaties van paprika met frambozen, radijs met spinazie, rode kool met kersen en spruiten met broccoli.

Recepten

De schrijfster heeft zich niet uitsluitend tot groene smoothies beperkt, ze geeft ook 15 recepten voor heerlijke, versgeperste sappen uit de slowjuicer. Elk recept is, net als bij de smoothies, voorzien van een paginagrote foto.  Op pagina’s 6 en 7 staan alle foto’s op een rijtje met verwijzingen naar de betreffende bladzijden zodat je snel je favoriete smoothie recept kun terugvinden.

Kort en bondig

Verder heeft de schrijfster de inleiding en de theoretische uitleg kort en bondig gehouden en zich vooral gericht op de recepten, 100 in totaal.  De smoothies staan per hoofdstuk gerangschikt op het meest gebruikte ingrediënt. Van andijvie tot wortel komen er 30 hoofdstukken voorbij.

Heb je een bepaalde soort groenten of fruit over? In het register vind je snel in welke smoothie of sap je ze kunt gebruiken. Heel handig!

Op de vraag hoe je zo’n groentendrank nou echt lekker maakt, geeft dit boek maar liefst 100 antwoorden. Gegarandeerd gezond genieten en voor elk wat wils.

 

Over dit boek:

Vegetarisch: ja

Moermanproof:  grotendeels

De Natuurrijke keuken: ja

 

Klik  hier voor een recept uit dit boek: Paksoi-zeekraal (voor 2 glazen) 

 



Het Wereld dieet

Titel:               Het Wereld dieet

Auteur:          Marina Numan

ISBN nr:         978-90-9028-183-4

Softcover        137 bladzijden

Prijs:                 € 24,95

 

 

Nog voor ik het boek heb opengeslagen, word ik aangenaam verrast door een aanbevelingstekst van niemand minder dan dokter Hans Moolenburgh op de kaft van het boek. Dat belooft wat!

In het voorwoord geeft de schrijfster aan met dit boek antwoord te willen geen op vragen als: Wat kan ik  u nog wél eten? Wat is goed voor mij? Is vlees nu wel of niet gezond? Kan ik wel of niet melk drinken?

Afvallen

De schrijfster belooft dat de lezer, door het toepassen van het Wereld dieet, zich gezonder zal gaan voelen, een mooiere huid zal krijgen, meer energie zal hebben en, indien nodig, zal afvallen. Zelf omschrijft ze het boek als een culinaire en interessante reis naar een nieuwe manier van leven.

De schrijfster spoort ons aan bewuster om te gaan met het produceren van afval, met overconsumptie, met het verbruik van water etc. Een en ander onder het motto “Terug naar de eenvoud, terug naar echt voedsel”. 

Koelkast

De lezer wordt aangemoedigd om zélf weer te gaan koken zonder gebruik van pakjes en zakjes gevuld met chemische ingrediënten.  Verrassend vind ik het hoofdstuk over het schoonmaken en inrichten van de koelkast. Logisch eigenlijk, want waarom zou je je met zorg gekozen verse, biologische voedingsmiddelen willen bewaren in een koelkast met aangekoekte en kleverige randen en kringen? Een lesje koelkast-hygiëne misstaat dus zeker niet in een boek over gezond eten.

Krullen

De schrijfster bespreekt diverse voedselgroepen zoals zuivel, brood, voorbewerkt voedsel, groenten en fruit, koek en snoep, dranken, vlees, vis, vetten en suikers en geeft aan wat er volgens haar wel en niet past in een gezond voedingspatroon door het toekennen van een groene krul (supergezond, veel gebruiken), een rode krul (niet gezond, vermijden) of een genotswolkje (met mate gebruiken).

De schrijfster baseert zich hierbij onder andere op haar opleiding tot orthomoleculair gewichtsconsulent.  De recepten zijn niet ondergebracht in hoofdstukken als ontbijt, lunch etc. maar zijn opgenomen in vier uitgewerkte weekmenu’s. Het boek sluit af met een interview met Hans Moolenburgh.

Het boek bevat veel theorie en in verhouding weinig recepten. Het valt daarom meer onder de categorie lifestyleboeken dan kookboeken.

Klik hier voor een recept uit het boek:  Quinoa met groenten en cashewnoten

 



 

Natuurlijk! Het heden ik kookboek

Titel:               Natuurlijk! Het heden ik kookboek

Auteur:          Anne Marie Reuzenaar

ISBN nr:         978 90 215 5744 1

Softcover        224 bladzijden

Prijs:                 € 19,99

 

 

Hoe kun je lekker blijven eten als je last hebt van candida, hypoglykemie of voedselovergevoeligheid? Op deze vraag poogt Anne Marie Reuzenaar een creatief antwoord te geven. Ik ben benieuwd!

 

Het boek is een volledig herziene uitgave van het eerder verschenen ‘Het heden ik kookboek’.

Powerfoods

De schrijfster begint met een uitgebreid informatief hoofdstuk over candida, het candida stappenplan en het candidadieet.  Hierin komen ook hypoglykemie, hyperinsulinemie, parasieten en voedselovergevoeligheid aan de orde. 

In hoofdstuk 2 worden diverse powerfoods besproken van de A van amandelen tot de Z van zeegroente.  Via een kort hoofdstuk dat is gewijd aan suggesties voor de samenstelling van een dagmenu kom ik dan bij de recepten terecht. Ruim 150 bladzijden van het boek zijn gewijd aan recepten waarbij steeds, middels de afkortingen KV, LV, TV, GV en SV wordt aangegeven of ze koemelkvrij, lactosevrij, tarwevrij, glutenvrij en/of suikervrij zijn.

Handig

Als eerste komen dan diverse basisrecepten aan de beurt; zo komen o.a. ghee, vlees-, vis-, kippen- en groentebouillon, tomatensaus, mayonaise, vinaigrette en hummus voorbij. Handige gerechten om zelf te kunnen maken en op voorraad te hebben. Daarna volgen de hoofdstukken met ontbijt, lunch en diner recepten. Het boek is niet vegetarisch maar voorziet wel in 18 vegetarische gerechten voor het diner. 

Wat ik persoonlijk erg jammer vind is het gemis aan foto’s bij de recepten. Slechts een enkel recept is voorzien van een foto.  Een smakelijk uitziend gerecht op een foto maakt het recept voor mij pas echt interessant.  Ondanks dat het boek suikervrij is, eindigt het toch met een hoofdstuk vol zoete gerechten. Daarin wordt dan weliswaar geen suiker gebruikt maar wel honing of yaconsiroop.

Aanrader

Persoonlijk zou ik het boek ook nooit spontaan in een boekhandel hebben gekocht, daarvoor is het, met een toch wat vreemde titel en het gebrek aan foto’s, te weinig aantrekkelijk.  Na het lezen moet ik concluderen dat ik het boek best een aanrader vindt voor iemand die de eerste stappen zet richting gezond eten of die gericht op zoek is naar een anti-candidadieet. Maar voor de lezer die wil eten volgens Moerman of volgens De Natuurrijke Keuken zijn er betere alternatieven.

 

Over dit boek:

Vegetarisch: Zeer beperkt

Moermanproof: Nee

Volgens De Natuurrijke Keuken: In beperkte mate

 

Klik hier voor een recept uit het boek:  Hummus met pompoenpitten

 

 


 


Powerfood

Titel:                                Powerfood (176 blz.)

Auteur:                             Rens Kroes

ISBN                                9789000341016

Uitgever:                          Van Holkema & Warendorf 

Prijs:                                € 19,99

 

Met een biologische boer als opa, een kruidenvrouw als oma en een voedingskundige als moeder is goed en puur eten schrijfster Rens Kroes met de paplepel ingegoten.

Voor het samenstellen van dit boek gebruikte ze haar favoriete recepten; van smoothies to go, ontbijtjes die je gelukkig maken, simpele salades en pasta’s tot gezonde varianten op zondige zoetigheden.

Enthousiast

Rens Kroes is nog jong en dat herken je in haar persoonlijke, open en enthousiaste manier van schrijven. De vaak grappige, persoonlijke foto’s geven het boek een vrolijke en jeugdige uitstraling al had het boek wat mij betreft wel met wat minder persoonlijke foto’s toegekund.

Handig

Het boek is ingedeeld in de hoofdstukken Ontbijt, Lunch, Diner, Snacks, Sweets, Spreads en Drinks. Aan de bovenzijde van elke pagina kun je zien in welk hoofdstuk je je bevindt. Dat vind ik een bijzonder handige vondst.

Pluspunt

Veel recepten zijn voorzien van paginagrote foto’s, wat ik een groot pluspunt vind in een kookboek. De foto moet je verleiden tot het maken van het recept, en deze foto’s doen dat zeker.

De recepten in het boek zijn niet altijd even origineel maar de chocosnackjes van bladzijde 85 zijn de lekkerste noten/zuidvruchten-koekjes die ik ooit geproefd heb. En mijn vriendin liep laatst het grootste deel van de Dam-tot-Dam Loop op het kickstart- havermoutrecept (blz. 17) zonder honger te krijgen.

Dagschema’s

De schrijfster laat door middel van drie dagschema’s zien hoe zij zelf haar dagen invult. Er is een schema voor een sportieve, een drukke en een luie dag.

Aan het einde van het boek geeft ze nog een aantal korte beschrijvingen van allerlei powerfood ingredienten, hun werkzame stoffen en interessante weetjes.

Ondanks dat het boek niet vegetarisch is, is het ook voor mensen die volgens De Natuurrijke Keuken wensen te eten een interessant en aanbevelenswaardig boek.

Kickstart (ontbijtrecept)

Bereidingstijd:

voorbereidingstijd 4 uur (of 1 nacht)

bereidingstijd 10 minuten

 

ingrediënten (2 personen)

 

Benodigdheden

blender

Bereiding

  • laat de havervlokken en cashewnoten de avond ervoor (of gedurende minstens 4 uur) in (gefilterd) water weken
  • giet het water af en doe alles in de blender
  • voeg de overige ingrediënten toe en mix tot een romig geheel (voeg indien nodig nog wat water toe)
  • versier met wat besjes.

Dit recept is niet-Moermanproof

 

Lekker Raw

Titel:                  Lekker Raw

Auteur:             Sandra de Vos

ISBN nr:            978-90-821502-0-9-9

Hardcover:     216 blz

Ik had het geluk om in het najaar van 2012 een workshop te mogen bijwonen van de auteur van dit boek; Sandra de Vos. Aangenaam verrast was ik over de mogelijkheden die de rawfood-keuken te bieden heeft. Ik leerde er dat je niet perse hoeft te koken, bakken of wokken om toch heerlijke en complete maaltijden te bereiden.

Passie

Het boek Lekker Raw dat ruim een jaar later verscheen is al net zo verrassend. Sandra heeft er een prachtig en compleet boek van gemaakt waaraan duidelijk heel veel aandacht is besteed.

De passie en het enthousiasme van Sandra komen tot uiting in de mooie kleurenfoto’s waarmee het boek rijkelijk is gevuld. Voor mij extra leuk omdat ik in een aantal foto’s enkele deelnemers van de workshop herken die destijds met mij aanwezig waren. 

Kiemen

Het boek is bijzonder compleet en vertelt veel over het hoe en waarom van rawfood: waarom het gezond voor je is, hoe je het kunt bereiden, welke benodigdheden essentieel zijn in de rawfood-keuken en welke ingrediënten vaak gebruikt worden. Het vertelt over kiemen, superfoods, sappen, smoothies, eiwitten, noten, vitamines, mineralen en nog veel meer.

‘Konijnenvoer’

En dan zijn er nog de meer dan 60 recepten waarvan de meeste zijn voorzien van inspirerende, opvallend mooie foto’s die zijn gemaakt door Sandra’s zus Suus. Als mensen wordt gevraagd waaraan ze denken bij rawfood, luidt vaak het antwoord: rauwkostsalades en groentesappen, of iets minder eerbiedig: konijnenvoer.

Sandra laat met dit boek zien dat er gelukkig nog talloze andere, bijzonder smakelijke mogelijkheden zijn. De recepten zijn niet alleen rauw maar ook veganistisch; er wordt dus geen gebruik gemaakt van dierlijke producten.

Glutenvrij

Verder zijn de recepten vrij van gluten. Kortom: een aanrader voor mensen met allergieën of voedselgevoeligheden op dat gebied.

Het boek Lekker Raw is een recepten- en inspiratieboek dat ik beslist heel veel zal gaan gebruiken maar ook vaak gewoon even zal doorbladeren om geïnspireerd te raken door de positieve energie die het uitstraalt. Dit boek belandt voorlopig nog niet in mijn kookboekenkast maar verdient een plekje in de huiskamer, om lekker bij de hand te hebben!

Hier een recept uit dit boek voor courgettespaghetti.   

 

LEKKER! Havermout, quinoaen meer...

Titel:                  LEKKER! Havermout, quinoa en meer…

Auteurs:           Clara ten Houte de lange en Nelleke van Lindonk

ISBN:                  978-90-820537-1-5

Uitgeverij:       vL&dB uitgevers - Amersfoort

Paperback:    240 blz

De schrijfsters van dit boek schreven eerder o.a. het boek Lekker Lang Jong - een voedselzandloperkookboek. Al volgen de schrijfsters in dit boek nog steeds de richtlijnen van de Voedselzandloper en zijn alle recepten gemaakt van gezonde, lekkere en pure ingrediënten, je vindt er niet of nauwelijks theoretische uitleg over de Voedselzandloper in terug.

Icoontjes

Persoonlijk beschouw ik dat als een positief detail; het maakt het boek toegankelijker voor een breder publiek. Dat verdient het boek ook omdat er deze keer gelet is op het gluten- en lactosevrij houden van de recepten. Elk recept is voorzien van icoontjes die aangeven of het betreffende recept glutenvrij, lactosevrij en/of Voedselzandloperproof is.

Veel foto’s

Het boek bevat veel foto’s en wisselt informatieve bladzijden over verschillende granen af met hoofdstukken vol recepten. In het eerste hoofdstuk wordt veel informatie gegeven over granen in het algemeen; zo wordt er geschreven over vergeten granen, pseudogranen, glykemische index, gluten, bereiding van granen en fytinezuur.

Ontbijt en brunch

De ontbijt- en brunchrecepten zijn gevarieerd en eenvoudig te bereiden. Wat ik zelf een leuk alternatief vindt voor de gebruikelijke feestontbijtjes vol afbakcroissantjes met Kerst en Moederdag is het idee van een Captain’s Breakfast.

In het hoofdstuk Lunch & Snacks worden veel lekkere en gezonde alternatieven gegeven voor authentieke gerechten als quesadilla’s, burrito’s, flensjes, focaccia en chips. Verrassend is het recept voor vegetarische bitterballen!

Salades

Als er iets is waar je je fantasie op kunt botvieren, is het wel de bereiding van salades; makkelijk te maken, vol mogelijkheden en….gezond! De schrijfsters verwerken granen als quinoa, boekweit en haver in vrijwel elk recept, maar ook peulvruchten doen het goed in salades.

Het hoofdstuk Amuses & Voorgerechten is echt bedoeld voor fijnproevers. “Snacken op hoog niveau” zoals de schrijfsters zelf zeggen. Denk bijvoorbeeld eens aan risotto van zwarte quinoa met zeekraal en gepocheerd ei.

Soepen

Persoonlijk ben ik net zo dol op soepen als op salades en ik ben dan ook altijd blij als een kookboek daar een apart hoofdstuk aan wijd vol snelle, langzame, lichte of  maaltijdsoepen. Voor soep mag je me ’s nachts wakker maken!

Het hoofdstuk Burgers & Balletjes staat vol verrassende, voornamelijk vegetarische, varianten op hamburgers, gehaktballen etc. Ook het hoofdstuk over hoofdgerechten is voornamelijk vegetarisch, al wordt er soms gebruik gemaakt van kip, vis of zeevruchten.

Voor zoetekauwen

Met de bijgerechten uit het gelijknamige hoofdstuk zet je kleur en variatie op tafel. De gebruikte granen lenen zich uitstekend voor een buitenlandse touch; Italiaans, Aziatisch of Zuid-Amerikaans, het is allemaal even lekker!

En natuurlijk is er ook een hoofdstuk speciaal voor zoetekauwen als ik. Uiteraard wordt er in dit hoofdstuk geen gebruik gemaakt van geraffineerde suiker maar van de zoete smaak van dadels, diksap, agavesiroop en honing. Maar ook een simpele geprakte banaan of wat fijngehakt gedroogd fruit kan een gerecht heerlijk zoet maken.

Schreeuwerig

Minpuntje: zelf zou ik dit boek in de boekhandel niet gauw gekocht hebben vanwege de schreeuwerige kaft. Maar de Engelsen zeggen niet voor niets “Don’t judge a book by it’s cover” (beoordeel een boek niet op het omslag) want dit boek staat wel degelijk vol heerlijke recepten, grotendeels in lijn met de richtlijnen voor De Natuurrijke Keuken. Ook staan er enkele recepten in die Moermanproof zijn, of met een enkele wijziging Moermanproof te maken zijn.

Rest mij nog de vraag waarom elke kookboekenauteur tegenwoordig zo nodig zelf op zoveel foto’s moet staan?

Hier een recept uit dit boek voor Captain's Breakfast (havermoutpap met topping)