‘Kookles kan bijdragen aan herstel leefstijlgerelateerde ziektes’

Koken is een complexe vaardigheid die samenhangt met kennis, sociale en culturele factoren. Thuis koken kan de gezondheid bevorderen, maar dan moet je wel weten wat je doet. Onderzoekers zien kansen voor kooklessen, schrijven zij in de Journal of Nutrition Education and Behaviour.  

De link tussen kookvaardigheden en gezondheid is een nieuw onderzoeksgebied binnen de voedingswetenschap, waarbij het een uitdaging is maatstaven te formuleren die iets zeggen over de relatie tussen koken en gezondheid. Epidemiologisch bewijs suggereert dat de kookfrequentie positief gerelateerd is aan dieetkwaliteit, maar het hangt erg af van wat er op het menu staat, aldus de auteurs.

‘Thuis koken gaat niet per definitie samen met gezond.’ Of de kwaliteit van de voeding gezond is, hangt af van verschillende factoren. ‘Koken is een complex gebeuren, waarbij op verschillende vaardigheden een beroep wordt gedaan.’

‘Kunnen koken is een complexe vaardigheid met veel facetten’, aldus hoogleraar Voeding & Gezondheid Jacob Seidell (Vrije Universiteit Amsterdam) in een tweet waarin hij verwijst naar ‘The challenging task of meassuring  home cooking behaviour’. De onderzoekers zien kansen in het promoten van kooklessen om leefstijl gerelateerde ziektes te verbeteren. De beschikbare data suggereren dat thuis maaltijden koken een belangrijke basis zijn voor gezondheidsbevorderend gedrag. ‘Kooklessen kunnen bijdragen aan herstel bij leefstijlgerelateerde ziektes.’

MMV Richtlijnen

Wie kookt volgens de MMV-richtlijnen gebruikt onbewerkte voedingsmiddelen, bij voorkeur vers en biologisch. Ook de manier waarop (en waarin) voedsel bereid wordt, beïnvloedt de voedingswaarde. Stomen, blancheren en smoren verdienen de voorkeur, maar ook de pannenkeuze is van belang. Speciaal voor haar leden biedt een aantal kookdocenten in coronatijd een-op-een-lessen aan. Klik hier voor meer informatie.

‘Eet alleen voeding die werkelijk voedt.’ En ‘laat achterwege wat belastend is’. Dat is het fundament onder de MMV-voedingswijze die in principe op één A-4’tje past; maar waar, gelukkig voor mensen die van lekker eten houden, oneindig mee te variëren is. Op de online ledendag in 2020 schetste natuurvoedingskundige Veronique van Zeeland de contouren van het dieet aan de hand van vier pijlers: groenten en fruit, zuivel en ei, brood en granen, olie en vet.

MMV selecteert wekelijks het nieuws over voeding, kanker en gezondheid. Schrijf je hier in voor onze gratis nieuwsbrief.

<< Terug