Darmwand kun je helpen tegen lekken

Darmwand kun je helpen tegen lekken
do, 26/01/2017 - 12:13
Door: jvklinken
0 reacties

De lekkende darm is een verschijnsel dat steeds meer aandacht krijgt. Er is al het nodige over bekend maar veel ook niet. In ieder geval is het mogelijk zelf invloed uit te oefenen op het voorkomen van de ziekte.

Wie lekkende darm zegt, zegt gluten. Het is de naam van een groep eiwitten die voorkomen in tarwe, gerst, spelt, rogge en andere granen. Gluten zorgt ervoor dat het deeg aan elkaar blijft kleven en dat het rijst.

Barrière

En dan de darmen. De wanden van de darmen vormen een belangrijke barrière tussen de darm en de rest van het lichaam. De darmwand wordt wel vergeleken met een poortwachter die bepaalt welke stoffen worden doorgelaten naar de bloedbaan en de organen en welke niet.

Tussen de cellen van de dunne darm zitten minuscule ruimtes die niet beschadigd mogen raken. Gebeurt dat wel, dan gaat de darm ‘lekken’. Stoffen en organismen kunnen dan vanuit de darmen in de bloedbaan terechtkomen. Dat is wat er gebeurt bij het lekkende-darmsyndroom. De bacteriën en gifstoffen in de bloedbaan kunnen overal in het lichaam ontstekingen veroorzaken met alle gevolgen vandien.

Auto-immuun

 Is de darm te doorlatend, dan kunnen auto-immuunziektes zoals diabetes I, de ziekte van Crohn en andere aandoeningen ontstaan.

Het gros van de mensen heeft weinig of geen moeite met gluten maar sommigen kunnen er echt niet tegen. In het ergste geval leidt dat tot coeliakie, een auto-immuunziekte die gepaard kan gaan met diarree, maagpijn, een overmaat aan gasvorming en huiduitslag. Coeliakiepatiënten moeten gluten dan ook koste wat kost mijden, ook al omdat beschadiging van de darmen tot gevolg heeft dat bepaalde voedingsstoffen niet goed meer worden opgenomen.

Overgevoelig

Het komt ook voor dat er geen coeliakie wordt vastgesteld maar dat mensen toch reageren op gluten. Dat wordt non-coeliakie glutensensitiviteit genoemd. De bijbehorende verschijnselen zijn diarree, opgeblazen gevoel, gasvorming, gewrichtspijn en een gevoel van ‘mist’ in het hoofd. De overgevoeligheid voor gluten is overigens nog volop in onderzoek. Tot nu toe zijn de resultaten daarvan soms tegenstrijdig.

Gist

Hoe het ook zij, van een aantal factoren is bekend dat ze een lekkende darm in de hand werken zoals een ongezond dieet met veel vet en geraffineerde koolhydraten. Ook stress en niet-steroïde ontstekingsremmers (NSAID zoals ibuprofen) staan onder zware verdenking. Verder: ontsteking, slechte darmflora, zinktekort en overgroei van gist, vooral van de gist/schimmel Candida.

Probiotica

Je kunt de darmwand gelukkig ook een handje helpen. Probiotica en vezelrijke voeding helpen het voorkomen van een lekkende darm. Probiotica zitten in gefermenteerde voeding zoals biogarde, kefir en zuurkool.

Beeld: weightloss-wiki.com

Bron: Authority Nutrition en a Healthy Life. Zie ook het artikel van dr. Hans Stoop in Uiztciht 1 - 2017.