Dit eten ze in de Blauwe Zones

Dit eten ze in de Blauwe Zones
vr, 02/03/2018 - 12:24
Door: jvklinken
0 reacties

Een oude vrouw op Ikaria (Griekenland)

De Blue Zones, u weet wel: de regio’s op deze aardbol waar velen op hun slofjes 100 worden, wat eten ze daar eigenlijk? De Amerikaanse auteur Dan Beuttner zocht het uit. 
De Blauwe Zones. Dan hebben we het over Okinawa in Japan, Ikaria in Griekenland, Ogliastra in Sardinië, Loma Linda in Californië en het Nicoya-schiereiland in Costa Rica. Vijf plekken op aarde waar de meeste inwoners van 100 jaar of ouder gezond en wel door het leven gaan. 
Het boek waarin Beuttner  zijn bevindingen heeft opgeschreven, heet The Blue Zones Solution. Hier de menu’s die hij in kaart heeft gebracht:

Okinawa, Japan:
Bruine rijst, shiitake, bittere meloen, tofu, knoflook en groene thee.

Ikaria, Griekenland:
Aardappels, peulvruchten (voornamelijk kikkererwten, zwarte-ogenbonen en linzen), feta, geitenmelk, citroen, fruit, honing en kleine hoeveelheden vis.

Ogliastra, Sardinië:
Platbrood, zuurdesembrood, gerst, geitenmelk, schapenkaas, tuinbonen, kikkererwten, amandelen, tomaten, venkel en wijn.

Loma Linda, Californië:
Zalm, tofu, avocado, havermout, bonen, noten, volkorenbrood en sojamelk.

Nicoya, Costa Rica:
Rijst, mais, pompoen, papaya, yams, eieren, bonen en bananen.

Stop met eten bij 80 procent

Niet alle genoemde producten zijn aanraders. Duidelijk is wel dat elk menu zoveel gezonde producten bevat dat de inwovers van de Blauwe Zones er lang vitaal van  blijven. Hun leefstijl (bewegen, nachtrust, geen stress) zal ongetwijfeld ook zwaar meewegen. 
Ook hoe je eet is bepalend voor het aantal kaarsjes dat je in je leven mag uitblazen.
Daarom verzamelde Buettner nog de volgende tips:
- Eet nooit tot je helemaal vol zit, maar stop op 80 procent. 
- Kies vooral voor plantaardige voeding en schrap vlees zo nu en dan van het menu. De in het boek beschreven senioren eten gemiddeld slechts vijf keer per maand vlees in kleine porties. 
- Houd de kleinste maaltijd voor op het einde van de dag. 
- Drink niet meer dan één à twee glazen alcohol per dag.

Beeld: mcleans.ca

 

Lid van MMV? Geniet dan tijdelijk van een mooi voordeeltje. Het boeiende boek van Pierre Capel “Het emotionele DNA” is te koop in onze winkel voor slechts € 15,00 excl. verzendkosten.

Nog geen lid van MMV? Voor 35 euro per jaar ontvangt u 10 keer ons magazine Uitzicht, heeft u recht op korting op bovengenoemd boek en op voedingssupplementen bij de Roode Roos, oplopend tot 25 procent! Meld u hier aan!