Drinken op je gezondheid

Drinken op je gezondheid
di, 01/05/2018 - 14:33
Door: jvklinken
0 reacties

Moeten we zoveel mogelijk water op een dag drinken? Mag  dat water uit de kraan zijn of verdient bronwater de voorkeur? En hoe zit het ook alweer met melk en karnemelk? En met koffie en thee?

Weblog dokterdokter.nl zet een groot aantal feiten op een rijtje. Dat levert waardevolle informatie op maar op onderdelen kan het beter, vooral als we de MMV-Voedingsmiddelenlijst (VML) ernaast leggen.

Om met water  te beginnen: lang werd verkondigd dat we allemaal twee liter water per dag dienden te drinken. Hier zijn wetenschappers echter op teruggekomen. Voedingsdeskundigen zijn er wel over uit dat je zo’n anderhalf à twee liter vocht per dag binnen moet krijgen, maar dat hoeft niet per se water te zijn. De VML (van MMV) vindt water voor kankerpatiënten een minder goede keuze. Niet dat er met water  iets mis (al is niet iedereen het daarmee eens) maar het voegt niets toe. Dat doen sappen wel, waarbij groentesappen de voorkeur krijgen omdat met name de zoete vruchtensappen veel suiker bevatten.

En dan de vraag hoe het zit met kraanwater en bronwater. Het antwoord is helder: drink bronwater, bij voorkeur uit een glazen fles. 

Thee zetten volgens de regels

Een andere optie is groene thee, behalve voor degenen die het klassieke Moermandieet willen volgen. Daarvoor geldt hetzelfde als voor water: sappen hebben de voorkeur. Het is wel belangrijk de thee volgens de regels te zetten

Daarnaast kun je ook kiezen voor kruidenthee. Officieel is dit geen echte thee, omdat het niet van de theeplant komt, maar een infusie is van andere planten. Denk hierbij aan rooibos, citroenmelisse of brandnetel. Let wel dat sommige kruidentheeën een negatief effect op je gezondheid hebben als je er te veel van drinkt. Het is niet verstandig om lange tijd achter elkaar veel sterrenmix, zoethout-, venkel- en anijsthee te drinken. Deze kunnen namelijk de bloeddruk verhogen of bevatten bepaalde plantengifstoffen. Maar ook kruidentheeën kun je prima met mate drinken, als je maar afwisselt.

Kijk uit met ongefilterde koffie

Over koffie zijn al heel wat oorlogen uitgevochten. Lange tijd werd gedacht dat het slecht was voor ons cholesterol. Dat  blijkt reuze mee te vallen. Daarom zijn de huidige inzichten  om gerust drie tot vijf koppen koffie per dag te drinken. Dat zou zelfs een preventieve werking  tegen kanker hebben. 

De Voedingsmiddelenlijst van MMV is heel wat terughoudender, zeker voor wie het Moermandieet volgt. De bezwaren zijn dezelfde als bij water en thee. 

Goed om te weten is dat koffie de stof cafestol bevat. Deze stof heeft een negatief effect op je cholesterol. Cafestol kan echter prima uit je koffie gefilterd worden door een gewone papieren koffiefilter. Ongefilterde koffie (espresso, koffie van cups, doordruk-koffie en kookkoffie) bevat dus meer cafestol dan filterkoffie en koffie van coffeepads. Van ongefilterde koffie kun je dus beter wat minder drinken, maximaal twee tot drie kopjes per dag. Het Voedingscentrum raadt het drinken van kookkoffie zelfs helemaal af.

Ook voor koffie geldt dus dat het een prima keuze is om je vochtgehalte aan te vullen, als je maar de juiste soort kiest en je houdt aan de maximale dagelijkse hoeveelheid.

Hoe zit het met melk? De Voedingsmiddelenlijst is er redelijk positief over maar dan moet het wel biologische rauwe, volle melk zijn. Karnemelk kan de toets der kritiek volledig doorstaan. Het is zelfs een MMV Aanrader.

De alternatieven voor melk, sojadrink, haverdrink en notendrink, komen niet in de VML voor. Volgens dokterdokter.nl  hebben ze vaak vergelijkbare voedingswaardes met dierlijke melkproducten en soms zelfs betere waardes. Zo bevatten melkvervangers minder verzadigde vetten, minder suikers (mits ongezoet) en vaak meer vezels. Vitamine B12 komt van nature niet voor in plantaardige producten en wordt daarom vaak toegevoegd aan melkvervangers, net als calcium en vitamine D. De VML heeft wel een mening over soja. Die is niet positief en daar zijn  gegronde redenen voor.

Gebruik bij smoothie de hele vrucht

Een smoothie kan in principe helpen om vitaminen en vezels uit fruit binnen te krijgen. Een fruitsmoothie komt echter wel met een aantal gebruiksvoorwaarden voordat je hem gezond mag noemen! Voor een vol glas heb je namelijk heel wat fruit nodig, terwijl het minder vult dan het eten van de losse stukken fruit. Zo krijg je gemakkelijk te veel fruitsuikers binnen als je een smoothie drinkt.

Maak je een fruitsmoothie? Gebruik dan de gehele vrucht. Gebruik dus geen (versgeperst) appelsap, maar pureer de gehele appel. Gebruik voor het maken van een smoothie daarom het liefst een blender en geen sapmachine. Op deze manier krijg je ook de vezels binnen van het fruit. Citrusvruchten en bananen mag je natuurlijk wel eerst pellen.

Het drinken van een smoothie vult minder dan het eten van stukken fruit, omdat je er niet op kauwt. Zo kun je heel snel even twee sinaasappels, een banaan en een handje bosvruchten achteroverslaan. Het Voedingscentrum geeft daarom als tip bij het drinken van een smoothie: vertraag je drinkproces door je smoothie te eten met een lepel!

Beeld: nl.dreamstime.com