Eet fruit naar hartenlust, kijk uit met sap

Eet fruit naar hartenlust, kijk uit met sap
vr, 25/08/2017 - 16:16
Door: jvklinken
0 reacties

Over het belang van het eten van fruit kunnen  we kort zijn. Maar kun je ook teveel fruit eten en hoe zit het dan met de hoeveelheid suiker in fruit? Is dat niet schadelijk? En is sap inderdaad minder goed voor je?

Het weblog A healthy  life heeft de feiten op een rijtje gezet en dat is uitermate nuttig, gezien de huidige verwarring. Het is een vrij lange tekst geworden die u hier kunt lezen. We geven de belangrijkste conclusies weer:

  • Fruit bevat veel nutriënten, zoals vitamines, mineralen, vezels en antioxidanten. Eet veel verschillende soorten, zodat je er het meeste profijt van hebt.
  • Hele stukken fruit eten kan je helpen het aantal calorieën te beperken en op den duur af te vallen. Maar het drinken van vruchtensap kan het tegengestelde effect hebben.
  • Er zijn veel studies die uitwijzen dat het eten van fruit samenhangt met een lager risico op vele ernstige ziektes, waaronder hartziektes, beroertes en diabetes type 2.
  • Fruit bevat wel suiker, maar door de vezels en polyfenolen kan het uiteindelijk juist goed zijn voor de bloedsuikerspiegel en bescherming bieden tegen diabetes 2.
  • Fruit kan een gezond onderdeel zijn van een koolhydraatbeperkt dieet. Mocht je echter een ketogeen dieet (extreem weinig koolhydraten) volgen, dan kun je fruit beter vermijden.
  • Voor de gemiddelde persoon is fruit in bijna elke hoeveelheid veilig. Als je geen intoleranties hebt of een zeer koolhydraatarm of ketogeen dieet volgt, dan is er geen reden je fruitinname te beperken.
  • De meeste onderzoeken tonen aan dat het gezond is om twee tot vijf porties fruit per dag te eten. Het lijkt echter niet schadelijk te zijn om meer te eten dan dat.
  • Beeld: en.wikipedia.org