Eet je ook met het winterseizoen mee?

Eet je ook met het winterseizoen mee?
wo, 24/01/2018 - 13:19
Door: jvklinken
0 reacties

Met de seizoenen meeëten is een aanrader dus eten we in dit jaargetijde wintergroenten. Ze bieden belangrijke gezondheidsvoordelen.

Ze zijn bestand tegen kou en slechte weersomstandigheden, ze zijn in soorten niet dik gezaaid maar ze zijn wel oergezond. Juglen Zwaan van het weblog aHealthylife zette de gezondste wintergroenten op een rij. Door op de groentesoort te klikken, kom je uit bij wat de MMV-Voedingsmiddelenlijst erover zegt.

1. Boerenkool. Deze groene bladgroente is niet voor niets een Moermanaanrader. Deze kool is niet alleen een van de gezondste groenten, maar hij kan toevallig ook tegen koud weer. Het is een lid van de kruisbloemige groentefamilie, waartoe ook planten als spruitjes, kool en koolraap behoren, die ook bestand zijn tegen kou. Het is een zeer voedzame en veelzijdige groente: hij zit vol met vitamines, mineralen, vezels, antioxidanten en krachtige plantenstoffen.

Kortom: Boerenkool is een winterharde groene bladgroente die een indrukwekkende hoeveelheid vitamines, mineralen en antioxidanten bevat.

2. Spruitjes
Ook al een Moermanaanrader. Net als boerenkool zijn spruitjes ook lid van de familie van de voedzame kruisbloemige groenten. Ze kunnen tegen vrieskou, en zijn daarom goed te gebruiken in winterse maaltijden. Hoewel ze klein zijn bevatten spruitjes enorm veel voedingsstoffen. Ze bevatten vooral veel vitamine K. Ook zit er veel alfaliponzuur in, een antioxidant die goed is voor mensen met diabetes.

3. Wortels
Alweer een Moermanaanrader. Dit populaire gewas kan in de zomer worden geoogst, maar in de herfst en de winter zijn ze het zoetst. Bij koud weer wordt het zetmeel in de wortels omgezet in suikers zodat het water in de cellen niet bevriest. Daardoor smaken wortels extra zoet in de koudere maanden. Wortels zijn een uitstekende bron van bètacaroteen, dat in het lichaam kan worden omgezet in vitamine A. Ook zitten wortels bomvol carotenoïde antioxidanten. Deze krachtige plantaardige pigmenten geven wortels hun heldere kleur en kunnen het risico op chronische ziektes helpen verlagen. Sommige studies suggereren dat een voedingspatroon met veel carotenoïden vooral zou kunnen bijdragen aan een verlaging van het risico op bepaalde soorten kanker.

4. Snijbiet
Snijbiet bevat zeer weinig calorieën maar wel heel veel voedingsstoffen. De donkergroene bladeren en helder gekleurde nerven van snijbiet zitten boordevol betalaïnen, plantenpigmenten die erg gezond zijn. Betalaïnen blijken ontstekingsremmend te werken in het lichaam en de oxidatie van LDL-cholesterol te verminderen. Geoxideerd LDL is een van de hoofdoorzaken van hartziektes.

Snijbiet maakt onderdeel uit van het mediterrane voedingspatroon, dat geassocieerd wordt met talrijke gezondheidsvoordelen, zoals een afname van hartziektes.

5. Pastinaak
De pastinaak, die lijkt op een wortel, is een gewas met een heel scala aan unieke gezondheidsvoordelen. Net als wortels worden pastinaken zoeter als het kouder wordt. Omdat ze erg vezelrijk zijn, zijn ze erg goed voor de spijsvertering.

6. Groene kool (savooiekool)
Net als boerenkool en spruitjes behoort de groene kool tot de familie van kruisbloemigen. Het is binnen die groep ook een van de planten die het best bestand is tegen de kou. De ietwat bittere groente kan langdurige vorstperiodes doorstaan en smaakt zelfs het best nadat hij is blootgesteld aan vorst. Dat groene kool zo bitter is, hangt samen met de grote hoeveelheid calcium die erin gevonden wordt. Calcium is van essentieel belang voor de botgesteldheid, spiercontractie en zenuwgeleiding, naast andere belangrijke functies. Bovendien zit deze groente bomvol vitamine K, dat een cruciale rol vervult in de botgezondheid.

7. Koolraap
Koolraap is een ondergewaardeerde groente, terwijl het toch zoveel voedingsstoffen bevat. Alle delen van de koolraap kunnen worden gegeten, ook de groene bladeren die uit de grond omhoog steken. Observationele studies zien een verband tussen kruisbloemige groenten zoals koolraap en een lager risico op hartziektes. Koolraap is een knolgewas dat veel vitamine C en kalium bevat. Meer koolraap eten zou kunnen leiden tot een lagere bloeddruk en afname van het risico op een hartziekte.

8. Rode kool
Rode kool is een kruisbloemige groente die het goed doet in de kou. Hoewel zowel groene als rode kool enorm gezond is, heeft de rode toch een beter nutriëntenprofiel. Een portie rode kool van 90 gram bevat 86 procent van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid aan vitamine C en hoge gehaltes aan vitamine A en K. Het punt waarop rode kool echt uitblinkt, is de hoeveelheid antioxidanten. Bewijs uit in vitro- en dierstudies suggereert dat bepaalde stoffen (anthocyaninen) in rode kool een kankerwerend vermogen zouden kunnen hebben.

9. Radijs
Nog een Moermanaanrader: radijs. Deze mooi gekleurde groente (vooral rood, maar soms wit, rood-wit, geel of paars) staat bekend om de pittige smaak en knapperige textuur. Sommige varianten zijn daarnaast erg goed bestand tegen koude en kunnen bij vorst overleven. Radijsjes bevatten veel vitamine B en C en kalium.

Radijsjes zijn uitgebreid onderzocht vanwege hun mogelijke kankerwerende eigenschappen. Een in vitro studie wees zelfs uit dat radijsextract de groei van menselijke borstkankercellen verhinderde. Dit effect werd ook waargenomen bij laboratorium- en dierstudies met dikkedarm- en blaaskankercellen.

10. Peterselie
Hoewel veel kruiden doodgaan als het weer kouder wordt, kan peterselie blijven groeien in lage temperaturen en zelfs in de sneeuw. Deze aromatische groente zit bovendien vol voedingsstoffen. Het is een zeer goede bron van flavonoïden, plantenstoffen die een zeer gezonde werking kunnen hebben. Deze flavonoïden zouden vooral erg goed zijn in het tegengaan van geheugenverlies en ouderdomsgerelateerde veranderingen in de hersenen.

Beeld: smulweb.nl