Ei: niet bakken maar koken

Ei: niet bakken maar koken
do, 05/07/2018 - 14:29
Door: jvklinken
0 reacties

Ooit werd er groot alarm geslagen dat eieren je cholesterol omhoog zouden jagen. Nu brengen kranten als nieuws dat elke dag een ei je kans op hart- en vaatziekten verlaagt. Het kan verkeren. 

De MMV-Voedingsmiddelenlijst laat er geen enkele twijfel over  bestaan wie we kunnen geloven. Wel pleit de lijst conform het Moermandieet voor rauwe dan wel kort gekookte eieren.

Juglen Zwaan van weblog Ahealthylife treedt helemaal in het spoor van de Voedingsmiddelenlijst. Eieren zijn zeer voedzaam, ze bevatten schaarse nutriënten zoals vitamine B12, vitamine D en jodium. Er zit ook bijzonder veel choline in, dat het brein helpt gezond te houden.

Eigeel goed voor functioneren van onze hersenen

De eiwitten van eieren zijn van zeer goede kwaliteit. Het eigeel is misschien nog wel het gezondst, dit bevat de krachtige antioxidanten luteïne en zeaxanthine. Deze dragen bij aan een goede gezondheid van de ogen. Ook bevat het eigeel veel lange-keten omega 3 in de vorm van EPA en DHA, zeer belangrijk voor het goed functioneren van onze hersenen.

Uit goed opgezette studies blijkt keer op keer dat eieren gunstig zijn voor de gezondheid. Zo kunnen eieren helpen bij het afvallen, het “goede” HDL-cholesterol verhogen en de gezondheid van de ogen verbeteren. Een recente meta-analyse uit eind 2016 heeft als conclusie dat het eten van eieren wordt geassocieerd met een lagere kans op een beroerte. Dit vanwege de vele vitamines, mineralen, vetzuren en antioxidanten die eieren bieden. Kinderen die eieren eten vertonen een verbetering in de groei.

Het is wel zo dat de eieren van legbatterijkippen een inferieur nutriëntenprofiel hebben in vergelijking met biologische eieren.

Niet bakken maar koken

Het beste is om eieren niet te bakken, maar te koken vanwege de lagere temperatuur. Hierdoor oxideert het cholesterol niet en blijft het gezonder. Rauwe eieren eten wordt door sommige mensen omarmd omdat de voedingsstoffen dan optimaal hun werk zouden doen. Eet dan uitsluitend het eigeel. Het rauwe eiwit bevat avidine. Dit eiwit bindt vitamine B8 (biotine) in de dunne darm en belemmert zo de opname hiervan. Aan de andere kant, zo tekent Juglen Zwaan aan, at één van de oudste mensen ooit elke dag twee rauwe eieren, ze was ervan overtuigd dat het hierdoor kwam dat ze die hoge leeftijd had bereikt.

Beeld: eggs.wikia.com