Evenknie Moermandieet beste ter wereld

Evenknie Moermandieet beste ter wereld
di, 15/01/2019 - 15:35
Door: jvklinken
0 reacties

Het Moermandieet het beste dieet ter wereld? Daar begint het wel op te lijken. Het Amerikaanse nieuwsmagazine US News verkoos het mediterrane dieet tot beste dieet ter wereld. Dat dieet vertoont heel  veel overeenkomsten met het Moermandieet.

Het is voor het tweede jaar op rij dat het mediterrane dieet als beste uit de bus komt, meldt het Vlaamse Nieuwsblad.

Het Amerikaanse magazine US News verzamelt elk jaar allerlei gegevens en informatie over meer dan veertig dieetplannen. Wat volgt is het samenstellen van een panel met erkende experts in verschillende domeinen. Zij analyseren de diëten en bekijken de afslankmethodes kritisch. Hoe gezond is het dieet? Hoe makkelijk kan je het volgen? Hoe snel verlies je gewicht? Ben je de verloren kilo’s voorgoed kwijt? Als ze een antwoord op die vragen hebben gevonden, kennen ze de diëten een totaalscore toe.

Veel vis, fruit, groenten en gezonde vetten

Het mediterrane dieet gooit de hoogste ogen vooral omdat het makkelijk vol te houden is en je ermee een gezonde levensstijl krijgt. Dat betekent dat je veel vis, fruit, groenten en gezonde vetten zoals olijfolie eet. Zo bevorder je de gezondheid van je hart en voorkom je nare ziektes zoals kanker.

Het dieet blinkt ook uit in veel andere categorieën: volgens de jury is het een goede keuze als je meer plantaardig wil gaan eten, om diabetes te voorkomen en om het risico op hartproblemen te verkleinen.

Het mediterrane dieet en het Moermandieet vertonen frappante overeenkomsten. Alleen vis  komt in het oorspronkelijke dieet niet voor maar weer wel in de voedingsrichtlijnen van de artsen voor niet-toxische tumor therapie (NTTT). Zij sluiten voor het overige nauw aan bij het dieet van Moerman.

Flexetarisch dieet op drie

De top drie met de beste diëten van US News wordt aangevuld met het DASH-dieet. De afkorting staat voor Dietary Approaches to Stop Hypertension. Het is oorspronkelijk bedoeld om een hoge bloeddruk zonder medicatie omlaag te krijgen. Je eet alleen producten met een hoge voedingswaarde, zoals groenten, fruit, volkorengranen, vetarme zuivelproducten, vis, kip en noten. Kleine porties rood vlees, snoepjes en suikerrijke dranken zijn toegestaan.

De top drie wordt gesloten door het flexetarisch dieet. De naam geeft het al weg: je eet meestal vegetarisch, maar ook soms vlees. De meeste flexetariërs proberen drie tot vijf dagen per week vlees van hun menu te schrappen.

Bekijk hier de volledige lijst met de beste diëten voor 2019.

Beeld: bioo.nl