Extreem belangrijk: glutathion

Extreem belangrijk: glutathion
wo, 26/04/2017 - 14:51
Door: jvklinken
0 reacties

Glutathion staat bekend als de moeder van alle natuurlijke antioxidanten. Het is een ontgifter bij uitstek. Maar glutathion zorgt ook voor versterking van het immuunsysteem.

Het was al langer bekend maar een Luxemburgse studie bevestigt het nog maar een keer. De studie laat zien hoe het immuunsysteem door glutathion extra actief wordt.

Op grond van de antioxidatieve werking wordt glutathion ook als voedingsadditief en als voedingssupplement verkocht. Boven de leeftijd van 40 jaar nemen de glutathionspiegels in het lichaam af. Ook bij chronisch zieken kan een duidelijke afname van de glutathionspiegel worden geconstateerd.

Stress

Verder  zijn er veel factoren die een aanslag doen op de lichaamsvoorraden van glutathion zoals stress, vervuiling, straling, infectie, medicijnen, slechte voeding, sport en verwonding.

Glutathion en vitamines zijn complementair. Bij lage waarden van glutathion doen vitamines hun werk slecht en bij juiste waarden van glutathion doen vitamines hun werk optimaal.

Vroeg of laat ziek

Als glutathion­waarden dalen, wordt iemand vroeg of laat ziek. Aanvulling van de glutathion­waarden is de manier om het immuunsysteem en het lichaam gezond te houden of weer gezond te maken. Het slikken in tabletvorm van glutathion helpt echter niet vanwege de slechte opname. Zelfs injecties met glutathion zorgen niet echt voor een veel betere opname.  

Er zijn aanwijzingen dat de vorm S-Acetyl-L-Glutathion wel goed wordt opgenomen. Dat is  echter duur. 

Fruit en rauwkost

Het lichaam maakt in iedere lichaamscel zelf glutathion aan, op voorwaarde dat het de juiste drie bouwstoffen heeft, te weten glycine, glutamine en cysteïne. In ons voedsel is glycine en glutamine meestal voldoende aanwezig doch cysteïne weinig. Inname van extra cysteïne is niet bepaald een goede oplossing omdat deze stof giftig voor het bloed.

De goede oplossing is inname van cystine  waaruit het lichaam zelf zonder problemen op celniveau cysteïne kan maken. Inname van cystine betekent het rauw eten van grote hoeveelheden fruit en groenten (rauwkost!) en verder vlees en eiwit van eieren. Let op bij groenten: niet alle groenten zijn geschikt om rauw te eten.

Weiproteïnes

Kwalitatief goede weiproteïnes zijn ook een goede bron. Verschillende bioactieve stoffen in kruiden (zoals knoflook, guarana en mariadistel) en olijfolie stimuleren het lichaam in de aanmaak van glutathion. Het mineraal selenium, het lichaamshormoon melatonine en vitamine D zijn ook zo'n co­factor. Tekorten aan magnesium en zink doen de aanmaak van glutathion in het lichaam remmen.

Beeld:smulweb.nl

 

Nog geen lid van MMV? WIE NU LID WORDT, KRIJGT €9,95 KORTING OP HET MMV-KOOKBOEK SNEL & GEZOND. Ook ontvangt u als lid 10 keer per jaar ons magazine Uitzicht. Meld u hier aan! Het kookboek bestellen kan hier.

WILT U OP DE HOOGTE BLIJVEN VAN NIEUWE ONTWIKKELINGEN OP HET GEBIED VAN voeding en gezondheid, MELD U DAN AAN VOOR ONZE GRATIS NIEUWSBRIEF.