Ga voor vezels en let op knäckebröd

Ga voor vezels en let op knäckebröd
wo, 10/04/2019 - 21:31
Door: jvklinken
0 reacties

Vezels zijn hot. En toch eten we gemiddeld slechts 20 gram vezels per dag. Het advies is 30 tot 40 gram. Het valt warempel niet mee om die iedere dag naar binnen te werken.

In een snee volkorenbrood zit 2,3 gram vezel, een appel bevat 2,7 gram, zo rekent NRC ons voor. Dat schiet niet erg op. Dus allemaal aan de vezelrepen? Dat valt nog te bezien. Vera Wisse, sportdiëtist zegt:. „Het is makkelijker om een reep naar binnen te werken dan om een bordje havermout klaar te maken. Maar gezond zijn die repen niet.”

Bijna altijd bevatten de repen veel suiker

Het Voedingscentrum is evenmin gecharmeerd van vezelrepen. Het maakt de vergelijking met een stukje taart, een glas cola, een croissant: die staan ook niet in de Schijf van Vijf. Wie de etiketten leest, begrijpt waarom. Soms zit er veel vet in – meestal meer dan 10 gram per 100 gram, in een Calvé pindakaasreep zelfs 34 gram (per 100 gram). En bijna altijd bevatten ze veel suiker, tot 37 gram per 100 gram.

Rijk aan vezels mag er alleen op staan als er minimaal 6 gram vezels per 100 gram in zit. Dat is al niet veel maar toch worden er repen verkocht waarin maar maar 1,8 gram vezels per 100 gram zit. „Die vezels zijn dus helemaal niet belangrijk, als je ziet hoeveel suiker en vet erin zit”, zegt Wisse in NRC.

Op de ingrediëntenlijst probeert suiker zich bovendien vaak te verstoppen: melasse, dadel, rozijn, honing: ze lijken onschuldig, maar ze leveren allemaal keihard suikers. Staat er "zonder toegevoegde suikers" ga dan naar het kopje "koolhydraten (waarvan suikers)".

Je hebt meer aan vezels uit een appel

Vezels zijn vezels. Of ze nu in havermout of in Oerrrkoek zitten. En toch heb je meer aan vezels uit een appel, een handje noten of een bordje zilvervliesrijst. „Die leveren nog allerlei andere gezondheidsvoordelen op”, zegt de woordvoerder van het Voedingscentrum. „Zoals het verminderen van het risico op hart- en vaatziekten, diabetes en bepaalde soorten kanker. Dat is niet aangetoond voor dit soort repen.”

Voedingsvezels komen uit planten, specifiek: uit de celwand van planten. Het is de verzamelnaam van niet-verteerbare koolhydraten. Ze verzadigen, houden vocht vast en je poept ze zo weer uit.

Er zijn ook vezels die door bacteriën worden afgebroken in de dikke darm. Die fermenteerbare vezels zijn voeding voor een gezonde darmflora en helpen het immuunsysteem.

Vezels zitten in haver, gerst en fruit. De Maag Lever Darm Stichting heeft een vezelmeter die toont waar veel vezels in zitten. Hoog scoort volkorenbrood met zaden en pitten (bijna 8 gram per 100 gram), pistachenoten 9,5) en als absolute topper knächebröd (23,9). Dat geldt niet voor het volkoren knäckebröd van Jumbo-huismerk, dat slechts 41 procent volkorenmeel en veel witte bloem bevat. 

Beeld: nl.wikipedia.org