Geen slaaptekort en toch slecht slapen

Geen slaaptekort en toch slecht slapen
wo, 20/09/2017 - 12:30
Door: jvklinken
1 reacties

Slecht geslapen? Er is één troost: je bevindt je in groot gezelschap. We slapen over het algemeen wel lang genoeg, maar de slaap zelf kan stukken beter.

Dat concludeert de Hersenstichting. Een analyse van 34 slaaponderzoeken laat zien: Nederlanders liggen lang genoeg in bed, maar rusten daar onvoldoende van uit.

Moeilijk in slaap vallen, wakker worden en niet meer verder kunnen slapen

„De uitkomst heeft mij verrast”, zegt Eus van Someren van het  Nederlands Herseninstituut op zijn werkkamer in het AMC in Amsterdam. „Ik had verwacht dat slaaptekort het grootste probleem zou zijn. Dat komt bijvoorbeeld wel uit in de Verenigde Staten, maar hier in Nederland ligt het toch anders.”

Het grote probleem is hier slapeloosheid, dat zich uit in klachten als moeilijk in slaap vallen, ’s nachts wakker worden en niet meer verder kunnen slapen, of veel te vroeg wakker worden. Van Someren: „Mensen liggen vaak wel de aanbevolen tijd in bed, maar slagen er niet in daar profijt van te trekken.”

Vooral vrouwen slapen slecht

Vooral vrouwen slapen slecht, zo blijkt. Ze komen moeilijker in slaap, hebben meer moeite met doorslapen en gebruiken meer slaapmedicatie dan mannen. Zelfs pubers slapen vaak slecht. Ze hebben vooral moeite om weer in slaap te komen als ze 's nachts een keer wakker worden.

In het onderzoek van de Hersenstichting zijn de slaapgegevens van 140.000 Nederlanders bekeken uit de afgelopen 25 jaar. Het is de grootste onderzoeksgroep ooit op dit gebied.

Drie pijnpunten

De Hersenstichting heeft slecht slapen gedefinieerd aan de hand van drie ‘pijnpunten’:

  • Moeite met in slaap komen: moeite om aan het begin van de nacht in slaap te vallen.
  • Moeite met doorslapen: ‘s nachts wakker worden en maar moeilijk weer in slaap kunnen vallen.
  • Vroeg wakker worden: vanzelf vroeger wakker worden dan gewenst.

Er is sprake van slapeloosheid als deze symptomen minimaal drie keer per week voorkomen, dit minimaal drie maanden duurt, je er overdag last van ondervindt en het niet door verstorende slaapomstandigheden komt.

Goed slapen voorkomt schade aan gezondheid

Goede slaap is belangrijk om goed te functioneren én voorkomt schade aan de gezondheid. Chronisch slecht slapen vergroot het risico op angststoornissen, depressie en dementie, en op lichamelijke aandoeningen zoals obesitas, hart- en vaatziekten en type 2 diabetes. Met name obesitas en diabetes typte-2 zijn op zich weer risicofactoren voor kanker.

Professionele hulp is daarom belangrijk. ,,Het is hoog tijd dat de zorg voor mensen met slaapproblemen goed wordt ingericht. Slaap wordt vaak over het hoofd gezien als onderdeel van een gezonde leefstijl, terwijl dit juist zo essentieel is'', aldus Hersenstichting.

Zomaar wat googelen naar oplossingen of via internet een zelfbenoemde 'slaapexpert' inhuren is volgens de Hersenstichting niet de oplossing. Op de website van de Nederlandse vereniging voor Slaap- en Waak Onderzoek is meer info te vinden over waar je terecht kan als je kampt met slaapproblemen. Het aan de slag gaan met allerhande huis-, tuin- en keukenmiddeltjes wordt afgeraden.

Beeld: quora.com

Reacties (1)

afbeelding van yas

yas
23 September 2017

Het zou heel inzichtelijk zijn om eens te onderzoeken wat de link is tussen WiFi/draadloze apparaten en slapeloosheid. Het is namelijk aangetoond dat de gepulste signalen van o.a. WiFi, DECT telefoon de melatonine-productie verstoren. Zie bijv.

https://www.bluekachina.nl/slapeloosheid-straling-als-oorzaak/

https://tweakers.net/nieuws/51400/straling-van-mobiele-telefoon-beinvloe...

Het is trouwens makkelijk zelf uit te testen: zet 's nachts de WiFi en zoveel mogelijk draadloze apparaten uit, en kijk of je beter slaapt. Let dan ook op dat er geen WiFi van de buren door de muren heen komt.