Geen water bij 't eten? Onzin

Geen water bij 't eten? Onzin
do, 02/05/2019 - 10:54
Door: jvklinken
0 reacties

Water drinken tijdens het eten is ongezond. Water verdunt je maagsappen waardoor je eten zwaarder verteerbaar wordt. Zomaar een voorbeeld van onzin over ons eten.

Waarom het niet klopt? Het maagzuur is echt heel erg zuur en er is heel veel water nodig om dat zoveel te verdunnen dat het niet meer naar behoren zou werken. Met 1 of 2 glazen water tijdens het eten, ben je niet in staat je maagzuur zo te verdunnen. Heb je ondergewicht of heb je een maagverkleining  ondergaan? Dan kun je beter niet drinken bij het eten. Je krijgt dan te snel een vol gevoel, waardoor je te weinig eet. Aldus Plusonline.

Mag ik fruit na de maaltijd?

Nog zoiets: fruit of vruchtensap na of tijdens een maaltijd zorgt ervoor dat de suikers uit het fruit in de darmen gaan gisten. Dit zou leiden tot buikpijn en winderigheid. Geloof er maar niks van.  De voedingsstoffen in fruit zijn vooral vruchtensuikers. Het is voor je lichaam niet veel werk om die af te breken. Eet je erg veel fruit eet en weinig andere voedingsmiddelen, dan wordt het een ander verhaal. Zo is bijvoorbeeld bekend van kleine kinderen die heel erg veel appelsap drinken dat ze daarvan diarree krijgen. 

Een hele hardnekkige is dat je geen vis met spinazie moet combineren. De eiwitten uit vis zouden samen met nitraten uit nitraatrijke groenten, zoals spinazie en bietjes, schadelijke stoffen vormen. Tot voor enkele jaren was dit het officiële advies. Uit onderzoek van de Europese voedsel autoriteit (EFSA) is echter gebleken dat het risico op schadelijke nitrosaminen te verwaarlozen is. 

Hoe zit het ook weer met vlees en peulvruchten?

Het combineren van verschillende eiwitbronnen zoals vlees met peulvruchten of met een glas melk zou niet goed zijn voor onze body. Of dat klopt? Heel simpel: Nee. Het tegendeel is zelfs waar. Het is gezond verschillende eiwitbronnen te combineren. Eiwitten zijn namelijk opgebouwd uit bouwstenen die we aminozuren noemen. De eiwitten die ons lichaam nodig heeft bestaan ook uit diezelfde aminozuren, naar net in een andere combinatie. Je lichaam maakt de juiste combinaties uit wat het via je voeding binnenkrijgt. Hoe gevarieerder je eiwitbronnen, hoe beter je lichaam de juiste combinaties kan maken. Dat is helemaal belangrijk voor vegetariërs. Van plantaardige eiwitbronnen zijn er altijd verschillende nodig om de juiste aminozuurcombinaties te kunnen maken.

Mag ik melk tijdens het eten?

Melk bij je maaltijd leidt tot een ijzertekort, zegt de volksmond. Of het waar is? Dacht het niet. In melk zit calcium, oftewel kalk en dat kan inderdaad de opname van ijzer belemmeren Maar er zijn weer andere stoffen in de voeding die de opname van ijzer stimuleren. Zo zorgt vitamine C voor een betere opname. Als je gevarieerd eet, krijg je ook voedingsmiddelen binnen die de opname stimuleren en het remmende effect weer op kunnen heffen.

Maar  niets is absoluut in het leven. Heb je een erg laag ijzergehalte in het bloed of ben je vegetariër, dan is het goed je voeding zo aan te passen dat je optimaal gebruikt maakt van de stimulerende voedingsmiddelen voor de ijzeropname. Het beste overleg je hierover met een diëtist of voedingskundige.

Beeld: blog.expedia.nl