Geheim van appel zit in de schil

Geheim van appel zit in de schil
vr, 17/05/2013 - 15:58
Door:
0 reacties

One apple a day keeps the doctor away, zeggen de Engelsen. Of het waar is dat het eten van een enkele appel per dag de dokter buiten de deur houdt, is de vraag maar dat een appel erg gezond is, staat voor prof.  Dragsted van de Universiteit van Kopenhagen zo vast als een huis. Je moet dan wel de hele appel eten, inclusief de schil. Goed voor cholesterol en voor de strijd tegen overgewicht, stelde de Deense hoogleraar vast. Hij is lid van het Europese project Isafruit  en nam een groot aantal studies door.  Zijn conclusie: het eten van een appel brengt grote voordelen met zich mee voor de gezondheid, met name voor hart en bloedvaten.

Appelmoes

Een appel bevat tussen de 10.000 en 20.000 gezonde stoffen en die zitten vooral in….de schil. Zoals wel vaker blijkt, zijn bewerkte producten ook in dit geval van een lagere orde. Appelmoes en appeltaart missen veelal de gezondheidsvoordelen van de hele appel. Helder appelsap bevat vergeleken met de hele appel zelfs weinig noemenswaardigs.  

Niet in een pil

In een interview met Youris.com sluit Dragsted uit dat alle actieve componenten van een appel zijn te integreren in een pil. Hij vergelijkt dat met het isoleren van het geluid van een radio. Alleen als je de radio zelf hebt, heb je geluid. Wel acht hij het aannemelijk dat specifieke componenten enig effect kunnen hebben.
De hoogleraar voegt eraan toe dat in Denemarken al 10 jaar een succesvolle campagne aan de gang is om mensen meer groente en fruit te laten eten. De inname ervan is sindsdien met 50  procent toegenomen. Deel van het succes is dat alle grote bedrijven meewerkten en hun personeel gratis fruit aanboden. Wanneer mensen fruit krijgen op hun werk, blijken ze ook meer fruit buiten het werk te eten.

Hoge budgetten

Je moet de campagne wel slim opzetten, zegt hij erbij, omdat je hebt te concurreren met een industrie die 100  tot 1000 maal hogere budgetten heeft om advertentiecampagnes te financieren. Op grond van onderzoek pleit hij ervoor dat het publiek bij de aankoop van fruit meer informatie krijgt over deze producten. Informatie over herkomst en smaak verschillen heeft invloed op het consumptiegedrag. Dan wordt er meer fruit gekocht en meer fruit gegeten.
Lars Ove Dragsted is hoogleraar in preventieve voeding aan de Universiteit van Kopenhagen. Hij nam deel aan Isafruit, een project dat is bedoeld om de Europese consumptie van fruit te stimuleren.