Gouden Windei 2018 voor Coca Cola

Gouden Windei 2018 voor Coca Cola
ma, 24/12/2018 - 12:55
Door: jvklinken
0 reacties

Het kost duizend keer zoveel als gewoon kraanwater. Geen wonder dat Coca-Cola Smartwater is gekozen tot het meest misleidende product van 2018 en daarmee het Gouden Windei van foodwatch wint.

Afgaan op de naam lijkt Coca-Cola Smartwater  heel wat maar in werkelijkheid is het een ordinair plastic flesje met gedestilleerd water. De frisdrankfabrikant heeft volgens foodwatch "de hele marketing bullshit-bingokaart" uit de kast getrokken om de consument heel duur water in een plastic flesje te verkopen.

Suikerklontje aan elkaar geplakt met zetmeel en gelatine

Tweede in de windei-verkiezing is Venco honingdrop. Foodwatch boemt het een suikerklontje aan elkaar geplakt met zetmeel en gelatine, met pakweg honderdvijftig keer meer suikers dan honing. Van dat laatste goedje is slechts 0,3 procent in het dropje gestopt. Anders werd het kennelijk te duur.

Derde werd Aldi Cullinella olijf , bakolie die in naam bestaat uit louter olijfolie maar in het echt is vermengd met vier vijfde andere soorten oliën en slechts 21 procent olijf. Aldi liet weten het product aan te gaan passen. Dat voorbeeld volgen ook drie (van de acht) andere kandidaten. Albert Heijn past de zoete aardappelpuree (met vooral gewone aardappel) aan, Jumbo stopt met de verkoop van de cherrytomaten pastasaus (met amper cherrytomaten) en Vomar pas de roomboter rozijnenbollen (met amper roomboter) aan.

Beeld: drinksmartwater.com