Grootgrutters worstelen met suiker

Grootgrutters worstelen met suiker
ma, 05/03/2018 - 21:33
Door: jvklinken
0 reacties

De suiker komt de supermarkten zowat uit zetten maar er zou zomaar een omslag op handen kunnen zijn. In 2017 haalde alleen Albert Heijn al 16 procent suiker uit 155 producten.

In NRC van zaterdag 3 maart wordt suiker in een tekst die maar liefst vier pagina’s beslaat, volledig afgefakkeld. Suiker is volgens de krant, die al eerder alarm sloeg, een van de grote problemen van deze tijd.

AH bijvoorbeeld maakt best wel werk van de belofte in 2016 dat het minder scheutig met suiker zou strooien. Dat oogstte toen veel hoongelach maar de grootste kruidenier is wel degelijk op de kleine korreltjes gaan letten.

Forse ingrepen bij AH

In 2017 Albert Heijn haalde 16 procent suiker uit 155 producten. De  komende  drie jaar moet de helft van de omzet van eigen merken uit gezonde producten komen. Dat zijn forse ingrepen in een supermarkt met 20.000 verschillende artikelen.

“Het gaat niet alleen om minder suiker, zout en vet. We proberen ook het eten van groenten en fruit te stimuleren en mensen in beweging te krijgen. We liggen elke avond op 5 miljoen borden, wat wij doen heeft impact “, zegt commercieel directeur Marit van Egmond.

Wie denkt dat de grootgrutters plotseling uit veel liefde tot de mensheid handelt, moet nog even verder lezen. “Wij hebben ook belang bij gezonde klanten “, zegt commercieel directeur Ed van de Weerd van Jumbo. Want: “Gezonde klanten zijn loyale klanten. “

Klanten  haken af bij drastische ingrepen

Diezelfde van de Weerd bekend dat het best nog een hele klus is om producten gezonder te maken. “We zien dat als we te drastisch reduceren in een product, klanten gewoon afhaken. Dat is heel zuur. “

Vooral bij producten waarbij de supermarkten met A-merken concurreren, is het moeilijk. In Danoontjes, kindertoetjes, zit 12 procent suiker. In de vergelijkbare Smikkeltoetjes  van Albert Heijn zit 8,5 procent suiker. Toen het smaakverschil te groot werd, lieten klanten de Smikkeltoetjes staan. De omzet daalde met 80 procent.

Zelfs Lidl doet mee

Zelfs Lidl doet aan de suikerreductie een. Dat heeft het op onderdelen makkelijker. Toen de Duitse prijsvechter 18 procentv suiker uit de vruchtenyoghurt haalde, was meteen het hele assortiment vruchtenyoghurt 18 procent minder zoet, want Little verkoop geen andere merken. Overigens gaat AH nog een stapje verder. Die wil 34 procent minder suiker  in de producten.

Andere maatregelen die supermarkten nemen om de verkoop van suikerrijke producten af te remmen:

  • Een minder prominente plek geven
  • Minder ruimte geven
  • Minder suikerrijke vruchtensapjes, meer water met fruitsmaak

Verspakketten van Unox

Unilever is nog weer een ander verhaal. Deze kampioen van het bewerkte en houdbare voedsel heeft vijf verspakketten samengesteld die onder de vlag van Conimex, Knorr en Unox te vinden zijn in het groentenschap van de supermarkt. De introductie vond plaats bij de supermarkten van DEEN (Superunie). Ook in andere supermarkten moeten de verspakketten komen te liggen. Een zwaluw maakt nog geen zomer. Maar toch.

Beeld: slimness.nl