Hoe u zelf darmflora kunt verbeteren

Hoe u zelf darmflora kunt verbeteren
ma, 03/04/2017 - 23:01
Door: jvklinken
1 reacties

Iedere keer worden nieuwe ontdekkingen gedaan die alleen maar onderstrepen hoe belangrijk onze darmen zijn. Daarom kunnen we er niet gauw genoeg van afweten.

In onze darmen huizen goed en kwaad. Er zijn bacteriesoorten die van vitaal belang zijn voor onze gezondheid, andere bacteriën vormen juist een bedreiging. Met een keuze voor gezonde voeding kunnen we onze darmflora sterk beinvloeden. Juglen Zwaan van het weblog aHeealthylife zette tien wetenschappelijke manieren om onze darmflora te verbeteren, op een rijtje.

1. Eet gevarieerd
Een dieet met een diversiteit aan voedsel kan 

zorgen voor een diverse darmflora en dat is gunstig voor onze weerstand. Sommige studies laten zien dat de diversiteit van de darmflora van mensen uit plattelandsgebieden in Afrika en Zuid-Amerika groter is dan die van mensen uit Europa of de VS.  Bedenk daarbij dat het voedingspatroon in westerse landen

doorgaans zeer eenzijdig is.

2. Eet veel groenten, fruit, peulvruchten en bonen
Groenten en fruit zijn de beste bronnen van voedingsstoffen voor een gezonde darmflora. Goed voor de darmbacteriën zijnonder andere:

  • Frambozen
  • Artisjok
  • Doperwten
  • Broccoli
  • Kikkererwten
  • Linzen
  • Bonen (kidney, pinto en wit)
  • Volkoren granen

Appels, artisjok, blauwe bessen, amandelen en pistachenoten kunnen de groei van Bifidobacteriën verhogen. Die staan bekend als gunstige bacteriën, doordat ze darmontstekingen helpen voorkomen en de darmgezondheid verbeteren.

3. Eet gefermenteerde voeding
Voorbeelden van gefermenteerde voeding zijn:

  • Yoghurt
  • Kimchi
  • Zuurkool
  • Kefir
  • Kombucha
  • Tempé

Veel van deze voeding is rijk aan lactobacillen, een bacteriesoort die je gezondheid ten goede kan komen.

4. Eet niet te veel kunstmatige zoetstoffen
Kunstmatige zoetstoffen worden veel gebruikt om suiker te vervangen. Sommige onderzoeken hebben echter aangetoond dat ze de darmflora negatief kunnen beïnvloeden.

5. Eet prebiotische voeding
Prebiotische voeding bevordert de groei van de gunstige microben in de darmen. Veel groente, fruit en volkoren granen bevatten prebiotica, maar het bestaat ook op zichzelf. Veel onderzoeken hebben aangetoond preobtioca de groei van veel gezonde bacteriën bevordert, waaronder de Bifidobacteriën. Er zijn aanwijzingen dat prebiotica risicofactoren verminderen voor veel ziektes gelinkt aan obesitas, waaronder hartziekte en diabetes.

6. Geef minstens zes maanden borstvoeding
De darmflora van een baby ontwikkelt zich pas echt vanaf de geboorte.  Gedurende de eerste twee levensjaren is de darmflora van een kind voortdurend in ontwikkeling en rijk aan de gunstige Bifidobacteriën, die de suiker in borstvoeding kunnen verteren Veel onderzoeken hebben aangetoond dat zuigelingen die flesvoeding krijgen een andere darmflora hebben met minder Bifidobacteriën dan zuigelingen die borstvoeding kregen

7. Eet volkoren granen
Volkoren granen kunnen de groei van Bifidobacteriën, lactobacillen en Bacteroidetes bevorderen. Hierdoor

kunnen bepaalde aspecten van de metabole gezondheid verbeteren.

8. Eet plantaardig
Vegetarische voedingspatronen doen de darmflora goed. Een hoger vezelgehalte is daar waarschijnlijk de oorzaak van. Onderzoek liet zien dat een vegetarisch dieet zorgde voor aanzienlijk lagere ziektevormende bacteriën, zoals E. coli Dat kan zowel aan het  vegetarisch dieet te danken zijn als aan het ontbreken van vlees. Feit is hoe dan ook dat vegetarische en veganistische diëten de darmflora kunnen verbeteren.

9. Eet voeding rijk aan polyfenolen
Polyfenolen zijn stoffen in planten die veel gezondheidsvoordelen met zich meebrengen: een lagere bloeddruk, minder ontstekingen, cholesterolwaarden, oxidatieve stress om meer niet te noemen. De meeste belanden in de dikke darm, waar ze worden verteerd door de darmbacteriën. Hoe beter de darmflora, des te beter deze vertering.

Goede bronnen van polyfenolen zijn:

  • Cacao en pure chocola
  • Rode wijn
  • Druivenschillen
  • Groene thee
  • Amandelen
  • Uien
  • Blauwe bessen
  • Broccoli

10. Neem een probioticasupplement
Probiotica zijn levende micro-organismen die je gezondheid ten goede komen door de algehele samenstelling van de darmflora enigermate te veranderen en de spijsvertering te ondersteunen. De  onderzoeken zijn overigens niet eenduidig. Een review van zeven studies ondervond dat probiotica weinig invloed hadden op de samenstelling van de darmflora van gezonde mensen. Tegelijkertijd is er bewijs dat probiotica de darmflora bij sommige ziektes kunnen verbeteren. Het sterkste effect van probiotica blijkt het herstel van de darmflora in een gezonde staat nadat die was aangetast. 

Tot slot
Het belang van een gezonde darmflora kan nietgenoeg worden onderstreept.  Veel onderzoeken hebben aangetoond dat een verstoorde darmflora tot talloze chronische ziektes kan leiden. 

Beeld: quora.com

Nog geen lid van MMV? WIE NU LID WORDT, KRIJGT €9,95 KORTING OP HET MMV-KOOKBOEK SNEL & GEZOND. Ook ontvangt u als lid 10 keer per jaar ons magazine Uitzicht. Meld u hier aan! Het kookboek bestellen kan hier.

WILT U OP DE HOOGTE BLIJVEN VAN NIEUWE ONTWIKKELINGEN OP HET GEBIED VAN voeding en gezondheid, MELD U DAN AAN VOOR ONZE GRATIS NIEUWSBRIEF.

 

Reacties (1)

Rozendom's picture

Rozendom
30 June 2018

Er wordt steeds meer gewaarschuwd dat rode wijn niet zo gezond is. Maar hier wordt rode wijn weer genoemd als een goede bron van polyfenol. Wat is waarheid...?