Houd ook met goede koolhydraten maat

Houd ook met goede koolhydraten maat
ma, 20/08/2018 - 12:55
Door: jvklinken
0 reacties

Wie haar of zijn inname van koolhydraten rigoureus beperkt, is niet verstandig bezig. Goede koolhydraten zijn onmisbaar voor een goede gezondheid mits met mate gebruikt.

Dat concludeert de bekende gezondheidspublicist Huib Stam in een publicatie op Foodlog. Hij baseert zich op een groot onderzoek dat zojuist gepubliceerd is in The Lancet. Het heeft als uitkomst dat diëten met een laag koolhydraatgehalte en die met veel koolhydraten allebei slechter voor de gezondheid zijn dan die met een gematigde of gemiddelde portie. Optimaal is een eetpatroon dat voor de helft uit goede koolhydraten en weinig dierlijke eiwitten en vetten bestaat. Het onderzoek is uitgevoerd door  de Harvard T.H. Chan School of Public Health en andere instituten.  Een van de onderzoeksleiders was lifestyle-expert Walter Willett, een hoogleraar met wereldfaam. 

Op de lange termijn zelfs schadelijk

De opmerkelijkste uitkomst is volgens Huiv Stam dat low carb-diëten op de korte termijn weliswaar gewichtsverlies en (dus) gezondheidswinst kunnen opleveren, maar op de lange termijn niet gunstig en zelfs schadelijk zijn. De verklaring hiervoor zoeken de wetenschappers in het tekort aan beschermende plantaardige stoffen en het te veel aan dierlijke vetten en proteïnen, waardoor de permanente staat van lichte inflammatie toeneemt. Dat versnelt de veroudering van het lichaam en verhoogt de kans op ziekten als kanker en hart- en vaataandoeningen.

Wie minder dan 40 procent en meer dan 70 procent koolhydraten in zijn dieet heeft, loopt een grotere kans vroeger te overlijden. In het eerste geval moeten we denken aan lijners die een vleesrijk low carb-diëten volgen, in het tweede geval aan minder gefortuneerden, die het met goedkope koolhydraten moeten doen. Daaronder vallen bijvoorbeeld veel arme Aziaten, die ongeveer op witte rijst leven.

Goede en slechte koolhydraten

Wat zijn goede koolhydraten?

  • Groenten: Alle groenten. Het beste is het om elke dag een verscheidenheid aan groenten te eten.

  • Volwaardig fruit: Appels, bananen, aardbeien, etc.

  • Peulvruchten: Linzen, kidneybonen, erwten, etc.
  • Noten: Amandelen, walnoten, hazelnoten, macadamianoten, pinda’s, etc.
  • Zaden: Chiazaad, pompoenzaad, etc.
  • Volkorengranen: Kies granen die echt volkoren zijn, zoals pure haver, quinoa, zilvervliesrijst, etc.
  • Knolgewassen: Aardappelen, zoete aardappelen, etc.

Mensen die proberen koolhydraten te beperken, moeten uitkijken met de volkorengranen, peulvruchten, knolgewassen en suikerrijk fruit.

Slechte koolhydraten:

  • Suikerhoudende drank: Coca cola, Pepsi, vitaminedrank etc. Suikerhoudende drank is één van de ongezondste dingen die je maar binnen kunt krijgen.
  • Vruchtensappen: Helaas hebben vruchtensappen gelijksoortige effecten op de stofwisseling als suikerhoudende dranken.
  • Witbrood: Dit bestaat uit geraffineerde koolhydraten. Het bevat weinig voedingsstoffen en is slecht voor de stofwisselingsgezondheid.
  • Gebak, koek en cake: Hierin zit vaak erg veel suiker en geraffineerde tarwe.
  • Snoep en chocolade: Als je toch chocolade wilt eten, kies dan pure chocolade van goede kwaliteit.
  • Friet en chips: Aardappels zijn gezond, maar friet en chips zijn dat niet.

Bron: ahealthyfood.nl

Beeld: nl.wikipedia.org