Kleurrijke groenten helpen tegen Alzheimer

Kleurrijke groenten helpen tegen Alzheimer
vr, 12/04/2019 - 10:56
Door: jvklinken
0 reacties

Het is zeker niet het eerste onderzoek dat gunstig uitpakt voor gezonde voeding in de strijd tegen de ziekte van Alzheimer. Het is wel zeer overtuigend.

Voeding, die rijk is aan kleurrijke groenten, fruit en vis. Zo kunnen we de kans op het krijgen van de ziekte van Alzheimer verlagen, aldus de uitkomst van het twee jaar durende onderzoek van het Nutrition Research Centre Ireland (NRCI) dat zich richtte  op de rol van voeding in de strijd tegen de ziekte van Alzheimer. Deze ziekte is de meest voorkomende vorm van dementie. Agf.nl maakt melding van het onderzoek.

Mediterraan voedingspatroon beschermt hersenen

Het onderzoek wees uit dat voedingstoffen die veel voorkomen in een mediterraan voedingspatroon, oxidatieve schade en ontstekingen in de hersenen tegengaan. Anders gezegd: deze voedingsstoffen beschermen het geheugen en verkleinen de kans op het ontwikkelen van de ziekte van Alzheimer. 

Uit onderzoek is gebleken dat mensen die lijden aan cognitieve aandoeningen zoals Alzheimer er ongezondere eetgewoonten op nahielden dan gezonde leeftijdsgenoten. Er was met name sprake van een tekort aan zowel carotenoïden als omega 3-vetzuren. Hieruit kan worden geconcludeerd dat aanpassing van het voedingspatroon gunstig kan zijn voor mensen die lijden aan een milde cognitieve stoornis of bij wie het beginstadium van Alzheimer is vastgesteld.

Hoe kleurrijker de voeding hoe beter

Onderzoeksleider professor Nolan: "Pogingen om het risico op dementie te verlagen door middel van voeding en suppletie is met name relevant nu onze bevolking steeds ouder wordt. Op individueel niveau zijn voeding en beweging twee krachtige middelen om de gezondheid van de hersenen bij het ouder worden te beschermen. Het eten van plantaardige producten, olijfolie en vis en het drastisch verminderen van de consumptie van verzadigde vetten, vlees en gevogelte wordt dan ook aanbevolen. Hoe kleurrijker de voeding hoe beter. Kies dus bijvoorbeeld voor groenten als spinazie en paprika en probeer zo gevarieerd mogelijk te eten."

Beeld: veganwiki.nl