Klop op watermeloen en je weet hoe rijp hij is

Klop op watermeloen en je weet hoe rijp hij is
ma, 24/07/2017 - 11:45
Door: jvklinken
0 reacties

Ze zijn weer volop te koop en zijn doorgaans scherp geprijsd. De watermeloen is een echte zomervrucht die zeer geschikt is als gezonde dorstlesser. Tip: klop op de glimmende groene bol en luister welk geluid je te horen krijgt.

Een rijpe vrucht klinkt niet dof maar antwoordt met een hol geluid. Zijn naam zegt alles. Watermeloen bestaat voor  90 tot 95 procent uit water. Daardoor is hij zeer caloriearm: watermeloen bevat nauwelijks 37 kilocalorieën per 100 gram. Een ideaal tussendoortje of gezonde lekkernij na de maaltijd. Bovendien bevat hij ook heel wat interessante voedingsstoffen.

Ze zijn er in allerlei soorten en maten. Er bestaan zelfs zaadloze watermeloenen. Wie denkt  dat dit is bereikt door middel van genetische manipulatie heeft het mis. Zaadloze watermeloenen zijn het resultaat van hybridisatie (het combineren van rassen).

Rijk aan lycopeen

De meeste rode vruchten of groenten krijgen hun kleur van anthocyanidinen, de watermeloen krijgt die van lycopeen. Na de tomaat bevat de watermeloen de hoogste concentratie lycopeen van alle gewassen.
Lycopeen is een caroteen dat vooral belangrijk is voor een gezond hart en gezonde bloedvaten én voor het verminderen van de kans op bepaalde soorten kanker (zoals prostaatkanker). Het heeft een ontstekingsremmende werking en neutraliseert vrije radicalen in ons lichaam. Het lycopeengehalte in de watermeloen wordt hoger naarmate de watermeloen rijpt.

Het is wel zo dat lycopeen door het lichaam beter wordt opgenomen als het opgewarmd wordt. Of wanneer het gegeten wordt in combinatie met vette voeding, bijvoorbeeld in een slaatje met kaas.

Unieke stof

Hiernaast is ook betacaroteen te vinden in de watermeloen; de concentratie hiervan stijgt ook naarmate de watermeloen rijpt.
Verder bevat de watermeloen een flinke hoeveelheid vitamine C.

Een unieke stof in  watermeloen is het aminozuur citrulline. De concentratie in watermeloen is niet hoog genoeg om direct als bloeddrukverlagend middel te werken maar uit onderzoek blijkt dat het consumeren van watermeloen het hart- en vaatsysteem ondersteunt.

Zaden

De zaden van de watermeloen bevatten een lage concentratie zink en ijzer die gemakkelijk door het lichaam worden opgenomen zoals vezels en vitamine A en betacaroteen (dat in het lichaam omgezet wordt naar vitamine A), vitamine C, vitamine B1 en B6, ijzer en kalium en lycopeen.

Dat watermeloen ook de (mannelijke) potentie ten goede zou komen, zoals soms beweerd wortd, is echter zeer twijfelachtig. Dat ‘Viagra-effect’ zou dan te maken hebben met de aanwezigheid van citrulline, een stof die in het lichaam omgezet wordt in arginine. Dat is een aminozuur dat de productie van stikstofmonoxide bevordert en daardoor helpt om de bloedvaten te ontspannen en te doen uitzetten, wat mogelijk een positief effect op een erectie kan hebben. De hoeveelheden arginine die door het eten van watermeloen vrijkomen zijn echter zo miniem dat ze nauwelijks effect hebben, temeer omdat het citrulline vooral voorkomt in de schil en die eten we niet op

(grotendeels ontleend aan MMV-Voedingsmiddelenlijst)