Kom van die bank af!

Kom van die bank af!
di, 04/06/2013 - 16:05
Door:
0 reacties

 

Slecht nieuws voor fervente tv-kijkers, vergadertijgers en  fanatieke computeraars: langdurig stilzitten is funest voor onze gezondheid.  De Amerikaanse wetenschapper Amerikaan James Levine stelde op grond van onderzoek vast dat het niet alleen een sterk verhoogd risico geeft op hart- en vaatziekten en kanker maar ook gemakkelijk kan leiden tot geestelijke verloedering.
De Australiër David Dunstan maakte eind 2010 bekend dat mensen die veel tv-kijken eerder overlijden aan hart- en vaatziektes, kanker en andere chronische kwalen dan mensen die veel aan beweging doen. De risicopercentages die hij publiceerde, logen er niet om. Ieder uur dat iemand gemiddeld dagelijks tv kijkt, verhoogt de kans op een ernstige  ziekte te krijgen en eraan te sterven met 11 procent!
Dunstan noemde met name tv-kijken maar achter een bureau zitten geeft vergelijkbare risico’s. Bij stilzitten neemt de elektrische spanning in de spieren af, waardoor de stofwisseling trager verloopt. Het begint ermee dat de gevoeligheid voor insuline vermindert, wat de kans op diabetes verhoogt. Omdat de enzymen die ons vet afbreken buiten werking raken, lopen we ook meer risico op obesitas. 
Epidemioloog Alpa Patel van het vermaarde Amerikaans Kanker Instituut deed eveneens onderzoek naar de gevolgen van stilzitten. Hij volgde 123.000 Amerikanen tussen 1992 en 2006. Het aantal sterfgevallen onder de mannen die dagelijks zes uur of langer van hun vrije tijd zittend doorbrachten, bleek 20 procent hoger dan onder mannen die maximaal drie uur op de bank hingen. Nog verontrustender waren zijn bevindingen voor vrouwen. Onder hen mat hij een verhoging van veertig procent!
De Amerikaanse wetenschapper Amerikaan James Levine van het universitair medisch onderzoekscentrum Mayo in Arizona heeft recent aan deze alarmerende onderzoeksresultaten toegevoegd dat langdurig stilzitten leidt tot geestelijke verloedering (The New York Times).  “De stoel vermoordt ons”, stelt hij. 
Wie denkt dat veel bewegen na een dag zittend te hebben gewerkt de nodige  compensatie biedt, heeft het mis. De negatieve effecten van inactiviteit kunnen na afloop nauwelijks meer teniet worden gedaan. Wat wel helpt, is het zitten voortdurend te onderbreken. Ook sporten vooraf is effectief. Onze stofwisseling werkt sneller na zware inspanning en dat effect ijlt minstens 14 uur na.
Andere tips zijn: 
* regelmatig opstaan van de kantoorstoel: om de twintig minuten een wandelingetje maken van twee minuten of elk uur tien minuten lopen
* voer een telefoongesprek staande 
* ga voor overleg met collega’s een rondje lopen, in plaats van aan tafel zitten. Of gebruik een sta-tafel. Iedere spieractiviteit zorgt voor afbraak van vetten en suikers. Met zitten zet je dat proces stil.