Maand lang zonder drank, wie doet mee?

Maand lang zonder drank, wie doet mee?
wo, 02/01/2019 - 15:37
Door: jvklinken
0 reacties

De hele maand januari geen druppel alcohol drinken. Wie doet ermee? Gezondheidsnet.nl maakt het u iets makkelijker door een kalender met vinkjes beschikbaar te stellen. De beloning is groot. Geen alcohol drinken levert alleen maar voordelen op.

Download de infographic, print de afbeelding en zet de dagen waarop je niet drinkt een vinkje. Zo zie je aan het einde van de maand hoeveel dagen het je gelukt is en of je tevreden kunt zijn  met het resultaat..

Het  glas heffen is doorgaan een gezellige bezigheid. Het valt daarom niet mee om van alcohol af te zien. Maar  wie  op een rijtje zet welke gezondheidsschade alcohol aanricht, zal het proosten ineens een stuk minder gezellig vinden. En bedenk ook welke gezondheidsvoordelen het stoppen met  alcohol biedt.

  • Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat “een slaapmutsje" je slaap na een paar uur laat veranderen in een lichtere slaap. Ook verander je vaker van slaapfases. Hierdoor slaap je onrustiger en kun je vaker wakker worden. De dag erna kun je je slaperiger, energieloos en minder alert voelen. Een paar alcoholvrije dagen en nachten kunnen er al voor zorgen dat de slaapkwaliteit terugkeert naar de slaapkwaliteit die je altijd gewend was. Bent u alcoholafhankelijk? Heel jammer. Dan zult u daar veel langer over doen. Jaren zelfs.
  • Zowel een matig als hoog alcoholgebruik kan brandend maagzuur veroorzaken of verergeren. Ook neemt de beweeglijkheid van de slokdarm af. Hierdoor is na alcoholgebruik de kans groter dat maagzuur omhoogkomt via de slokdarm. Dit kan de cellaag van de slokdarm beschadigen met alle gevolgen vandien. Een (tijdelijke) alcoholstop geeft de slokdarm rust, waardoor klachten verminderen.
  • Een glas rode wijn levert al gauw honderdtwintig kilocalorieën. Wie een alcoholvrije maand inlast, en de energie-inname niet compenseert door meer te eten en/of (alcoholvrij) te drinken, kan maar liefst een paar kilo afvallen.
  • Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat een dagelijkse matige alcoholconsumptie het risico verlaagt op: totale sterfte, coronaire hartziekten, beroerte, hartfalen, diabetes mellitus type II en dementie. Dat was de reden waarom de Gezondheidsraad tot enkele jaren geleden het dagelijks nuttigen van alcohol wel vond kunnen. Echter, uit ander onderzoek blijkt dat een dagelijkse alcoholconsumptie van een half tot anderhalf glas het risico op borstkanker vergroot. Bovendien vergroot een hogere alcoholconsumptie het risico op darmkanker en beroerte.Daarom adviseert de Gezondheidsraad nu bij voorkeur geen alcohol te drinken of in ieder geval niet meer dan één glas per dag. Wie de kans op chronische ziekten wil verkleinen, kan dit het best bewerkstelligen door er een gezonde leefstijl op na te houden. Maar dat wist u al. 

Beeld: gezondheidsnet.nl