Meer groente eten? Vergader met snoeptomaatjes

Meer groente eten? Vergader met snoeptomaatjes
wo, 25/05/2016 - 11:47
Door: jvklinken
0 reacties

Laat tijdens vergaderingen snoeptomaatjes, kleine komkommertjes, paprikaatjes en dergelijke rondgaan. Zo stimuleer je volwassenen om meer groenten te eten.

 Dat idee oppert Koen Joosten in een interview met Medical Facts. Joosten is kinderarts bij het Rotterdamse Erasmus MC en voorzitter van de stichting “Food for a Better Life Style”.

Er is op dit gebied nog aardig wat winst te halen. “We eten wel groente en fruit, maar nog steeds veel te weinig. Volgens mij komt dit, omdat we ons er gewoon onvoldoende bewust van zijn hoeveel groente en fruit we daadwerkelijk over de gehele dag eten”, aldus Joosten.

Buikklachten

Een verontrustende ontwikkeling vindt hij dat hij op zijn spreekuur steeds meer kinderen met buikklachten ziet. “Dit staat in nauw verband met het eten van te weinig groente en fruit. Als je groente of fruit eet, krijg je ook vezels en mineralen binnen, belangrijke elementen in het behouden of verkrijgen van een gezond lichaam.”

De bekende teler van microgroenten Rob Baan heeft Joosten op het spoor gebracht om van Nederland de gezondste delta van de wereld te maken. “Concreet betekent dit dat we alle initiatieven op het gebied van een verhoging van de groente-inname willen bundelen en trechteren, zodat zoveel mogelijk mensen in Nederland hiermee in aanraking komen.”

Leren eten

Joosten vervolgt: “We willen de groente weer echt van het land de stad in brengen en bijvoorbeeld op basisscholen en kinderdagverblijven voorlichting geven over een gezonde lifestyle. De kinderen kunnen dan ook meteen de groente proeven en ervaren.”

De kinderarts vindt dat ouders niet te snel het hoofd in de schoot moeten leggen als kinderen weigeren om (bepaalde) groente te eten. “Veel kinderen vinden heel veel groente niet lekker, maar ik vraag me dan af: Hoe vaak heb je het als ouder aangeboden? Want heel veel groente, in tegensteling tot fruit, moet je écht leren eten. Twee keer aanbieden is dan ook niet voldoende, soms moet je het wel 5 tot 15 keer aanbieden! Geef je je kinderen de eerste keer gekookte groente, en vinden ze het niet lekker? Maak dezelfde groente dan de volgende keer op een andere manier klaar: bak, stoom, gril.”

Niet te snel opgeven, is zijn advies. “Leer ze daarnaast bijvoorbeeld in plaats van zoete limonade waar veel suiker inzit, meer water en ongezoete thee te drinken.”

Beeld: commons.wikimedia.org