Minder vaak eten geeft tijd voor reparatie

Minder vaak eten geeft tijd voor reparatie
wo, 10/12/2014 - 12:50
Door: jvklinken
2 reacties

Heel veel onderzoek is gericht op wat we eten maar een minstens zo belangwekkende vraag is wanneer we eten. Volgens de Amerikaanse expert Mark Mattson van het National Institute on Aging is het aan te raden om langere periodes per dag niet of zo min mogelijk te eten.

Ander patroon

Het gangbare patroon van drie maaltijden per dag plus allerlei tussendoortjes is niet het meest gezonde. Ons lichaam is daar niet goed op berekend. Steeds meer bevindingen van studies met diermodellen en proefpersonen laten een verband zien tussen beperking van het aantal 'eetmomenten' en het tegengaan van ziekteprocessen. In het moderne eetpatroon eten we ongeveer 8 uur per dag niet. Hoe meer we die perioden verlengen, hoe lager de kans op ziekten als diabetes type-2, de ziekte van Parkinson en de ziekte van Alzheimer. Ook patiënten die aan een van deze ziekten lijden, zouden baat hebben bij een gewijzigd voedingspatroon. 

Meer tijd

De verklaring van Mattson is dat perioden van vasten  ervoor zorgen dat je cellen meer  tijd hebben om zich te repareren en toxines te verwijderen. Tegelijkertijd schakelen ze over op vet als brandstof. Zo vertraag je verouderings- en slijtageprocessen, en voorkom je overgewicht.

Het zal er nu op aankomen, zegt Mattson, om strategieën te ontwikkelen die ertoe leiden deze eetpatronen algemeen ingang te laten vinden.Veranderingen teweeg brengen in ingesleten patronen is immers buitengewoon lastig.

 

Reacties (2)

afbeelding van inaki

inaki
21 August 2015

Interessant en achteraf voor mij herkenbaar. In 2010/11, mijn eerste Moerman dieet jaren, waren gekenmerkt met vroeg naar bed en vroeg op. 's-ochtends na de ochtendwandeling een glas karnemelk, en rondom 11 uur een brunch. Eten en drinken om en om ieder 2-3 uur, zodat mijn volgende maaltijd rondom 5-6 uur 's-middags was. Mijn eetpatroon voelde alsof ik om de 2-3 uur een maaltijd of tussendoortje genoot, maar in werkelijkheid waren het maar 2 maaltijden binnen een tijdsvenster van 7-8 uur, en 6-6 uur tussen de maaltijden. Dan blijft er 15-16 uur per dag over waarin ik niet aan het eten was. In deze periode ben ik ook op een "gezonde" manier moeiteloos afgevallen. Een eetpatroon die ik in 2010/11 toevalig en onbewust volgde, heb ik deze laatste 2 weken weer opgepakt, maar nu op een bewuste manier. Mijn gewicht gaat weer de goede kant op ;)

afbeelding van inaki

inaki
21 August 2015

Nog reagerend op de tekst "Veranderingen teweeg brengen in ingesleten patronen is immers buitengewoon lastig." Het klopt dat de eerste paar dagen van overschakelen lastig waren, vergelijkbaar met afkicken van een verslaving, maar daarna was (en is) mijn lichaam blijkbaar in staat om zich snel in te stellen op de nieuwe eetpatroon. Waar ik persoonlijk 's-avonds last van heb gehad was een "onweerstaanbaar hongergevoel" na de avond maaltijd (waarschijnlijk door leptine resistentie). Wat bij mij hielp was 's-ochtends koolhydraat arm te eten, liefsts geen koolhydraten. Hiermee merkte ik direct een sterke afname in het "onweerstaanbaar hongergevoel" 's-avonds. Mijn Moerman dieet met volwaardige voeding blijft overeind. Alleen mijn eetpatroon is veranderd.