Moe en toch niet kunnen slapen

Moe en toch niet kunnen slapen
wo, 18/07/2018 - 13:35
Door: jvklinken
1 reacties

Het is een onthutsend cijfer: Zes van de tien Nederlanders zeggen een slaapprobleem te hebben. Er circuleren allerlei lijstjes met boosdoeners. Dit is een van de betere.

Verkeerde ademhaling. De beste manier van ademen is via de neus, stellen onderzoekers van de American Academy of Sleep Medicine. Neuzen filteren viezigheid en andere stoffen. Ademen via de mond kan daarentegen allerlei klachten veroorzaken, zoals snurken, een droge keel, abnormale ademhaling en slaapapneu. Heb je vaak last van een droge mond bij het wakker worden, dan zou het kunnen dat je door je mond ademt tijdens het slapen. Speciale neusstrips kunnen wellicht een uitkomst bieden. Anders is een bezoek aan de huisarts aan te raden. Bedenk daarbij dat een goede nachtrust goed is voor je algehele welbevinden en vooral voor je afweersysteem, je weerstand.

Blauw licht. Melatonine is een hormoon dat ervoor zorgt dat we slaperig worden wanneer het donker wordt. Een kleine hoeveelheid licht kan het melatonineniveau echter al doen dalen en met name blauw licht kan de afgifte van de stof afbreken. Hierom is het goed de lichten een halfuur voor je naar bed gaat te dimmen en alle elektronische apparaten, zoals iPads en smartphones, uit te zetten. Aanbevolen: een programma voor de computer dat geen  blauw licht meer geeft als het donker wordt. Daarnaast kunnen ook omgevingslicht en straatlantaarns van invloed zijn op onze biologische klok. Zorg daarom voor een zo donker mogelijke kamer en neem een wekker met rode, in plaats van witte lichten. Deze zijn minder belastend.

Alcohol, cafeïne en andere stoffen. Behalve alcohol en cafeïne kunnen ook vetten, suikers en eiwitten de slaap verstoren. Doordat deze voedingsstoffen langzaam worden verteerd, blijven ze langer in het lichaam zitten. Dit kan eraan bijdragen dat je minder goed in slaap komt. Een volle maag kan er bovendien voor zorgen dat je lichaamstemperatuur stijgt, wat hetzelfde effect heeft. Vermijd daarom voeding met deze stoffen voor het slapengaan, zoals chips, koekjes, taart en snoep. Overdag kun je die overigens ook beter mijden.

Bingewatchen. Het komt steeds vaker voor dat mensen achter elkaar afleveringen van dezelfde serie bekijken. Uit recent onderzoek blijkt dat een enorme boosdoener voor de nachtrust te zijn. Wie regelmatig bingewatcht, kan moeilijker in slaap komen. Dit komt waarschijnlijk omdat het brein nog teveel bezig is met het verwerken van de verhaallijnen en personages. U bent dan wel moe maar desondanks kunt u niet slapen.

Onbedoelde cafeïne. Dat zit niet alleen in koffie, cola en thee. Ook medicijnen kunnen deze stimulerende stof bevatten. Voorbeelden zijn medicatie tegen astma, hoge bloeddruk en depressie. Maar ook gewone pijnstillers kunnen cafeïne bevatten. Het zou dus kunnen dat je onbewust een oppeppend middel aan het gebruiken bent. Denk je dat dit de reden zou kunnen zijn van je verstorende slaapritme, lees dan extra goed de bijsluiter.

Bron: mijngezondheidsgids

Beeld: quora.com

 

Reacties (1)

afbeelding van yas

yas
20 July 2018

Ik heb het al vaak gezegd, maar herhaal het nog maar een keer, omdat niemand eraan wil:

Wifi draagt bij aan de ontwikkeling van slapeloosheid.

Er is een onderzoek gedaan naar het effect van WiFi op slapen.

De deelnemers werden blootgesteld aan de elektromagnetische signalen van echte telefoons of ze hadden helemaal geen signaal, omdat er gebruik gemaakt werd van nep telefoons. Die personen, die blootgesteld werden aan de elektromagnetische straling hadden niet alleen significant meer problemen om in slaap te vallen, maar er werden ook veranderingen in de hersengolfpatronen waargenomen.

Er is al gesuggereerd, dat bij slapen in de buurt van een telefoon, in een huis met Wifi of in een appartementgebouw met veel Wifi-signalen er chronische slaapproblemen ontstaan, omdat de constante Wifi-vervuiling interfereert met inslapen en slaappatronen. Voor velen is een slaaptekort nog maar het begin van grotere problemen. De ontwikkeling van depressie en hypertensie zijn ook gekoppeld aan onvoldoende slaap.

Bron:
http://www.wellnessbusiness.nu/10-schokkende-feiten-de-gezondheidsgevare...

Tip voor bewust omgaan met draadloos internet (wifi)

Normale wifi-routers voor draadloos internet zenden 24 uur per dag gepulste straling uit. Als we het geluid hiervan zouden kunnen horen zou het klinken als iemand die non-stop met een mitrailleur aan het schieten is: takketakketakketak . Je kunt het horen in deze video:

https://www.youtube.com/watch?v=QKeSGmp4F4c

Hoewel wij het niet kunnen horen, nemen ons zenuwstelsel en lichaam deze prikkels wel waar.
Het is bevorderlijk voor de nachtrust en gezondheid van kinderen om draadloos internet (wifi) s’nachts uit te zetten. Dit is namelijk het moment dat het lichaam in de ‘regeneratiestand’ staat en het meest ontvankelijk is voor de effecten van straling.

http://www.kinderenenstraling.nl/bewust-omgaan-met-straling-wat-kan-ik-d...

Gerelateerde artikelen in Uitzicht