Niets mis met voeding uit vriezer

Niets mis met voeding uit vriezer
wo, 10/05/2017 - 11:04
Door: jvklinken
0 reacties

Met voeding uit de diepvries is helemaal niets mis. Toch is de Nederlandse consument niet dol op diepgevroren voedsel. Foodlog probeerde te achterhalen hoe dat komt.

Diepvries is even gezond als vers, verklaart hoogleraar voedingswetenschappen Tiny van Boekel van de Wageningse universiteit tegenover Foodlog. “Het is zelfs gezonder dan vers voedsel dat al een tijdje in de koelkast heeft gelegen. Industrieel invriezen gebeurt snel en efficiënt, zodat voedingswaarden niet verloren gaan.”

Wie echter denkt dat bacteriën en schimmels tijdens het vriezen worden gedood, vergist zich. Met ontdooide producten blijft het uitkijken. Ook zij zijn aan bederf onderhevig.

Smaak en  uiterlijk

Bij Ahold Delhaize kiezen ze meer de kant van de consument. Anita Scholte op Reimer, directeur voedselveiligheid en -kwaliteit, zegt dat AH vers altijd beter vindt, het beste op smaak en het beste in nutriënten. “Ontdooien kan nadelige effecten hebben op smaak en uiterlijk.”

Vers ook buiten seizoen

Ondanks de loftuitingen van sommigen over de diepvries is het totale marktaandeel maar drie tot drieënhalf procent. Dat komt doordat er veel vers voedsel buiten het seizoen is te verkrijgen. Dat is mede te danken aan het verbouwen van groenten in verwarmde kassen en aan geïmporteerde groenten uit warme landen.

‘Keihard en koud’

Ook de Nederlandse winkelier zou mede debet zijn aan geringe aandeel van diepvriesproducten. Frans Fredrix, voormalig algemeen directeur Superunie en nog altijd actief als commissaris in de levensmiddelenindustrie: “Vers wordt ervaren als gegroeid en gebloeid. Diepvries is door ingrijpen van de mens keihard en koud. Consumenten denken dat diepvries de vitamines heeft vernietigd. En dat is dus nonsens.”

Supermarkten willen graag scoren met hun versproducten. Omdat veel versproducten onder eigen merk worden verkocht, zijn de marges hoger. Bovendien is vers relatief duurder dan diepvries.

Niet sexy

Ook de plek in de winkel geeft een boodschap af, vindt Hans Dagevos, consumptiesocioloog aan de WUR en Hogeschool Inholland: “De supermarkt opent met vers om ergens achterin de winkel de vriesvitrines te hebben. Daarnaast heeft diepvries eerder de associatie met fast food.” Marketingexpert Gustaaf Haan zegt: “Een vrieskist heeft iets burgerlijks. Het is niet culinair en niet sexy.”

Beeld: en.wikipedia.org

Nog geen lid van MMV? WIE NU LID WORDT, KRIJGT €9,95 KORTING OP HET MMV-KOOKBOEK SNEL & GEZOND. Ook ontvangt u als lid 10 keer per jaar ons magazine Uitzicht. Meld u hier aan! Het kookboek bestellen kan hier.

WILT U OP DE HOOGTE BLIJVEN VAN NIEUWE ONTWIKKELINGEN OP HET GEBIED VAN voeding en gezondheid, MELD U DAN AAN VOOR ONZE GRATIS NIEUWSBRIEF.