Nieuwe Schietschijf van Vijf

Nieuwe Schietschijf van Vijf
di, 29/03/2016 - 16:28
Door: jvklinken
0 reacties

 

De nieuwe Schijf van Vijf is op onderdelen zeker vatbaar voor verbetering. Vooral op het advies om vijf tot zes boterhammen per dag te eten, wordt driftig geschoten.

Verder is niet duidelijk waarom het Voedingscentrum het advies van twee maal per week vis loslaat en terugbrengt tot één keer vis. Eveneens is onduidelijk waarom we beter halfvolle zuivelproducten kunnen consumeren dan volle.

Jodium

Voedingsdeskundige en publicist Remko Kuipers reageert op Foodlog vol onbegrip op het handhaven van brood in de Schijf van Vijf. Het Voedingscentrum doet dat omwille van de jodiuminname. Als we niet iedere dag volop brood eten, zouden we te weinig jodium binnenkrijgen. Volgens het Voedingscentrum moeten we dan dagelijks 220 gram peulvruchten eten en 70 gram noten. En zelfs dan zou de jodiuminname nog niet hoog genoeg zijn.

Bakkers

Weliswaar bevat brood van nature geen jodium maar de Nederlandse bakkers moeten op bevel van de overheid zout in het brood gebruiken waaraan jodium is toegevoegd. Dankzij deze maatregel krijgen we bij iedere boterham 25 microgram jodium binnen. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is 150 en voor zwangere en zogende vrouwen zelfs 200. Omgerekend komt dat neer op 6-8 boterhammen per dag.

Krom

Kuipers vindt het krom dat het Voedingscentrum ons zoveel brood laat eten louter en alleen omwille van de jodiuminname. Er zijn naar zijn mening voldoende alternatieven voor brood als bron van jodium. Wie iedere dag vis eet, krijgt genoeg binnen. Maar ook eieren, noten en melk bevatten nogal wat jodium.

Oerdieet

Kuipers is aanhanger van het oerdieet, waarbinnen brood niet past. Voor een gezonde voeding is brood niet nodig, luidt zijn stelling. Wie gezond eet, haalt de nodige micronutriënten, net als vezels, in voldoende mate uit, fruit, vlees, vis en schelpdieren, gevogelte en eieren.

Minder risico

In een reactie zegt Gerda Feunekes van het Voedingscentrum dat brood niet alleen belangrijk is voor de inname van jodium. Het is ook een belangrijke bron van vezels en is een plantaardig voedingsmiddel dat bijdraagt aan de inname van ijzer en eiwit. Verder verminder je je risico op hart- en vaatziekten, diabetes type-2 en darmkanker al met drie sneden volkorenbrood per dag.

Wat het advies betreft om een keer per week vis te eten, wijst Feunekes erop dat de gemiddelde Nederlander dan nog steeds vaker vis zou moeten eten. Het advies is dus niet om minder vis te gaan eten, zo benadrukt ze.

Te zout

Voedingsdeskundige Dennis Zijlstra, aanhanger van de orthomoleculaire zienswijze, rekent voor dat je bij zes sneetjes brood bijna twee gram zout binnenkrijgt. Dat is dan al een derde van het dagelijkse maximum. Hij herinnert er fijntjes aan dat het Voedingscentrum tal van producten ontraadt juist vanwege te veel zout.

Verzadigd vet

Halfvolle zuivelproducten worden door Astrid Postma-Smeets van het Voedingscentrum verdedigd met het argument dat volle melk en dergelijke verhoudingsgewijs veel verzadigd vet bevatten. Volgens haar is niet bewezen dat die goed voor ons zouden zijn. Critici wijzen erop dat halfvolle producten in de praktijk leiden tot extra consumptie van (snelle) koolhydraten en die kunnen we beter mijden. Matig volvet zuivelgebruik incl. roomboter vormt immers niet de bedreiging die altijd werd gevreesd. Wel pleiten de opponenten van Postma voor biologische zuivel omdat die veel vaker afkomstig is van grasgevoerd vee.