Noten niet te kraken

Noten niet te kraken
wo, 22/11/2017 - 12:04
Door: jvklinken
0 reacties

De lof van  noten is al vaak bezongen. Het kan ook niet anders. Welke studie je ook neemt, de uitkomst is altijd positief. Noten zijn gewoon niet te kraken.

MijnGezondheidsgids zette een aantal veelgeciteerde studies op een rijtje. Dat levert een indrukwekkend overzicht op. Zo deden in 2013 wetenschappers van the Harvard School of Public Health onderzoek naar de gezondheidseffecten van noten. De onderzoeksgroep van 120.000 mensen moest gedurende 30 jaar vragen beantwoorden over hun voedingspatroon. Uiteindelijk werden alle deelnemers onderverdeeld in categorieën: van degenen die nooit noten aten tot degenen die ze voortdurend consumeerden.

De dagelijkse noteneters bleken aanzienlijk minder risico te lopen op een vervroegde dood als gevolg van kanker, hartziekten en ademhalingsziekten. Bovendien gold: hoe meer noten iemand at, hoe lager zijn of haar risico op een vervroegde dood.

Beter voor het brein

Onderzoekers in Spanje kwamen tot de slotsom dat het eten van noten naast een mediterraan dieet het brein van ouderen beschermt. Voor de studie volgden 155 deelnemers een mediterraan dieet waaraan extra olijfolie werd toegevoegd. De overige 147 mensen kregen dagelijks 30 gram noten als aanvulling op de mediterrane voeding. De deelnemers die noten hadden gegeten, bleken beter te presteren op geheugentesten. Ook waren zij sterker in het onthouden van namen en woorden.

Minder kans op kanker

Is je algemene sterftekans met noten lager, dat geldt zeker  als je walnoten eet.  Onderzoekers analyseerden meer dan 7.000 mensen tussen de 55 en 90 jaar en ontdekten dat degenen die meer dan drie keer per week 28 gram noten consumeerden een 39 procent lagere sterftekans te hebben. Bij walnoteneters bleek dit risico zelfs met 45 procent te zijn afgenomen.

Ook goed tegen overgewicht

Onderzoekers van the University of Navarra bestudeerden het effect van noten op het lichaamsgewicht. Hiervoor vroegen zij 8.865 mensen om gedurende ruim twee jaar vragenlijsten in te vullen over hun voedingspatroon. De deelnemers die ten minste twee keer per week noten aten, bleken een lager risico op gewichtstoename te lopen dan degenen die nauwelijks noten aten. Zij kwamen gemiddeld 424 gram meer aan.

Noten remmen ontstekingen

Vorig jaar hebben wetenschappers het verband tussen notenconsumptie en ontstekingen bestudeerd. Ontstekingen spelen een grote rol bij het ontstaan van hart- en vaatziekten, diabetes type-2 en kanker.

Voor hun studie bestudeerde het team de gegevens van meer dan 120.000 vrouwen en 50.00 mannen. De onderzoekers stelden vast dat degenen die vijf of meer porties noten per week consumeerden een lagere ontstekingswaarde hadden dan degenen die nauwelijks noten aten. Daarbij bleek de vervanging van rood vlees en eieren voor noten ook voordelig te werken.

(Hier een overzicht uit de MMV-Voedingsmiddelenlijst van een aantal populaire noten)

Beeld: wikihow.com