Overeten tegengaan met voeding!

Overeten tegengaan met voeding!
wo, 23/09/2015 - 10:29
Door: jvklinken
0 reacties

Wie streeft naar een gezond  gewicht, weet hoe lastig de strijd is tegen overeten. Er is een prima remedie: voeding.

Overeten doe je niet alleen met je mond maar ook met je hersenen. Die zeggen: dit is heerlijk, daar lust ik nog veel meer van. Gelukkig is er voeding waarmee je dat proces tussen je oren kunt beïnvloeden. Het Amerikaanse weblog “Take this, not that” zette een aantal voedingsmiddelen op een rijtje:

Groene thee. In een onderzoek verloren proefpersonen die drie maanden lang 4 tot 5 koppen groene thee per dag dronken, gemiddeld bijna een kilo meer gewicht dan degenen die geen groene thee dronken. Dat zit ‘m in de catechinen in groene thee. Die zorgen ervoor dat vetcellen, vooral in de buik,  vet afgeven in de bloedbaan en ze laten de lever dat vet sneller omzetten in energie.

Cappuccino  (of een ander opgeklopt voedingsmiddel). Dranken en levensmiddelen die voor een deel uit schuim bestaan, verminderen de lekkere trek en geven snel een voldaan gevoel. Zowel je buik als je hersenen laten zich gemakkelijk foppen door luchtigheid. Ze geven aan dat je vol zit, terwijl dat in werkelijkheid niet zo is. Popcorn geeft hetzelfde effect als een dikke laag melkschuim.

Peulvruchten (inclusief kikkererwten en linzen). Ze verzadigen snel en zorgen ervoor dat je ander lekkers laat staan. Proefpersonen die iedere dag een portie peulvruchten aten, voelden zich veel voller dan degenen die geen peulvruchten aten. Peulvruchten zitten niet alleen vol eiwitten maar zijn ook vezelrijk. Maak eens hummus met wortel, sugarsnaps of selderij voor een makkelijke en goed vullende snack.

Avocado. Die bevat enkelvoudige vetten, net als olijfolie en noten. Ze beïnvloeden je ‘hongerhormonen’. Een beetje vet toevoegen aan je eten in de vorm van avocado leidt, hoe gek het ook klinkt, tot vetarm eten. Proefpersonen die een halve avocado aten bij een lunch, hadden urenlang  40 procent minder trek in eten dan de controlegroep die het zonder avocado deed.

Griekse yoghurt. Dit voedingsmiddel  bevat nog meer calcium dan melk of gewone yoghurt. Calcium zet je hersenen aan tot het aanmaken van de neurotransmitters die voor een goed gevoel zorgen. Een tekort aan calcium kan leiden tot angst, depressie, irritatie en een  verminderde geheugenfunctie.

Banaan. Van alle fruitsoorten bevat banaan het meeste resistent zetmeel. Dat is niet verteerbaar en draagt die manier bij aan een uitgebalanceerd microbioom.

Eet (en drink) smakelijk!

beeld: findhealthcenters.com