Overvraag jezelf niet bij ’t lijnen

Overvraag jezelf niet bij ’t lijnen
do, 12/01/2017 - 12:30
Door: jvklinken
0 reacties

Overvraag jezelf niet bij ’t lijnen. Tien procent afvallen is al een schitterend resultaat. En wees erop voorbereid dat het behoud van een lager gewicht nog lastiger is dan het lijnen zelf.

De maand is nog geen vijftien dagen oud maar er is al wat afgeschreven over afvallen en het volgen van diëten. NRC doet ook een duit in ’t zakje en laat zien dat lang niet alles al is gezegd over dit onderwerp. Zo wijst het op de opname van voeding in de darmen. Die is afhankelijk van de samenstelling van ons voedsel, de snelheid van darmpassage en de soort samenstelling van ieders darmbacteriën. Dat maakt al meteen dat de een sneller wat kilo’s kwijt is dan de ander. Ook blijkt hieruit dat het niet alleen uitmaakt of we minder eten maar ook wát we eten.

Sporten

Bewegen moet. Daarover kunnen we kort zijn. Maar wie meent veel gewicht kwijt te raken door flink te gaan sporten wordt, teleurgesteld.  Wie wekelijks 20 kilometer wandelt, en dat is toch een aardig eindje om, raakt een kilo lichaamsgewicht kwijt.

Terecht tekent NRC hierbij aan dat bewegen wel helpt om gezond te blijven. De sporter vervangt vet door spier. En bewegen beschermt tegen diabetes, tegen hart- en vaatziekten, tegen het metabool syndroom, tegen kanker en tegen dementie.

Wow

Zoals gezegd ben je al spekkoper als je erin slaagt tien procent van je gewicht kwijt te raken. Slechts één op de tien haalt dat doel. Iedere dokter die iemand van 100 naar 90 kilo ziet gaan, zegt: „Wow, goed gedaan. Blijf op dat gewicht.”

Bij tien procent lager lichaamsgewicht is de kans op diabetes, gewrichtsklachten en hartziekten al flink afgenomen. “Diabetes die er al min of meer is, kan dan zelfs verdwenen zijn. Afvallen is net zo goed als een hogebloeddrukmedicijn slikken en vaak ook net zo goed als een diabetesmedicijn.”

Permanent

De hamvraag is en blijft: waarom lukt het wel om kilo’s kwijt te raken maar niet om het lagere gewicht te handhaven? Het heeft te maken met het hardnekkige misverstand dat diëten iets is dat voorbijgaat. Lijnen is een permanent proces. Val dus niet terug in oude gewoonten.

Dat lukt de meeste mensen slecht. “Minder dan 1 op de 30 afvallers slaagt erin om een eenmaal bereikt lichaamsgewicht meer dan vier jaar vast te houden. De anderen komen aan.”

Ruimte!

Veel mensen die net flink zijn afgevallen kampen met een biochemisch probleem: Zij hebben halflege vetcellen die voortdurend roepen: ‘kom! leveren! Ik heb ruimte voor vet!’ Dat is niet iets wat NRC heeft verzonnen. Het is de hypothese die Paul MacLean en Matthew Jackman van de University of Colorado beschrijven in hun review over de neiging om altijd weer zwaarder te worden na afvallen. Halflege vetcellen laten ons volgens deze twee wetenschappers weten dat het zonde is de beschikbare capaciteit niet te benutten.

Signalen

Vetcellen blijken signalen te sturen. Ze maken hormonen (leptine) aan die, samen met hormonen uit darmen, maag en hersenen, bepalen of we trek voelen, of verzadiging.

Het humeur van die hormonen is ook niet zo best zolang er niet flink gegeten wordt. Bovendien lijkt er zoiets als supercompensatie op te treden: wie na afvallen hetzelfde weegt als een goede vriend moet tóch minder eten om hetzelfde lage gewicht te houden.

Twee jaar

Gaat dat ooit over? De enorme trek in eten die mensen hebben, vooral als ze net zijn afgevallen, verdwijnt niet snel. Zo bleek uit een studie dat na twee jaar afvallen de hunkering naar vet en zoet naar de achtergrond was verdrongen en dat de deelnemers veel meer zin in fruit en groente hadden. Kortom: Doorzetten én volhouden. De beloning in de vorm van een betere gezondheid is groot.

Beeld: commons.wikimedia.org