Probiotica uit 'super' mist goede bacteriën

Probiotica uit 'super' mist goede bacteriën
vr, 10/02/2017 - 13:02
Door: jvklinken
0 reacties

Yoghurt, kombucha, kimchi  en kefir. Goed voor uw darmen? Zeker, als ze maar niet afkomstig zijn van de voedingsindustrie.  In dat geval zijn ze gepasteuriseerd en dat is funest voor de bacteriën.

In reclamespotjes wordt daar uiteraard met geen woord over gerept. Die willen ons doen geloven dat de probiotische drankjes volop levende bacteriën en gisten bevatten. Allemaal prima voor de darmflora, wordt er bij verteld. Maar dat valt dus vies tegen.

Alzheimer

Dat er een verband is tussen de samenstelling van de darmflora en onze weerstand, is uit onderzoek onomstotelijk gebleken. Er is ook een verband met de ziekte van Alzheimer, kanker, overgewicht, het humeur en zelfs gedragsaandoeningen als autisme.

Probiotische producten, zoals drankjes met levende bacteriën en gisten, helpen ons microbioom een handje. Maar welke producten precies? Daar is nog maar weinig onderzoek naar gedaan.

Experiment

Wetenschapsjournalist bij de BBC, Michael Mosley, ging op zoek naar het antwoord. In samenwerking met de Britse gezondheidszorg en een aantal wetenschappers voerde hij een kleinschalig experiment uit. Dertig vrijwilligers werden opgedeeld in drie groepen. Gedurende vier weken probeerden ze elk op verschillende wijze hun darmflora een oppepper te geven.

Kefir

De eerste groep kreeg de bekende probioticadrankjes zoals Yakult uit de supermarkt voorgezet. Die producten staan erom bekend dat ze een of twee bacteriesoorten bevatten die het maagzuur kunnen overleven op doortocht naar de darmen. De tweede groep ging aan de kefir, een gefermenteerde drank die rijk is aan bacteriën en gist. De derde groep kreeg inuline, voeding die rijk is aan prebiotische vezels. Prebiotica zijn een soort voedingsvezels die de goede bacteriën in onze darmen voeden. Inuline komt onder andere voor in ui, look, prei, wilde chicorei en aardpeer.

Niet relevant

De onderzoekers kwamen tot verrassende resultaten. Bij de groep die de probioticadrankjes innamen, werd een wijziging vastgesteld van bacteriën van de Lachnospiraceae-familie, een type bacteriën die betrokken is bij het behoud van het gewicht. Die wijziging was helaas klein en statistisch niet relevant.

Heel anders was dat bij de andere twee groepen. De groep die prebioticarijke voeding at, ontwikkelde een verhoogde hoeveelheid bacteriën die goed is voor de algemene darmgezondheid.

Kefir

Maar de grootse verandering werd aangetoond bij de kefir-groep. Bij de vrijwilligers in deze groep werd een grotere hoeveelheid van het bacteriegeslacht lactobacillus aangetroffen. Sommige van deze bacteriën zijn goed voor de algemene gesteldheid van de darmen. Ook kunnen ze helpen bij aandoeningen zoals diarree en lactose-intolerantie.

In het lab

De onderzoekers wilden vervolgens weten waar je precies moet op letten wanneer je gefermenteerd voedsel koopt. Daarom werd een mix van zelfgemaakte én in de supermarkt gekochte gefermenteerde voeding nader in het lab onderzocht. Het ging daarbij om producten zoals yoghurt, kimchi, kombucha, zuurkool en kefir.

De producten die eigenhandig en op traditionele wijze waren gemaakt, kwamen met vlag en wimpel uit het onderzoek. Ze bleken een rijke verscheidenheid aan bacteriën te bevatten.

Goed nieuws

Hoe anders pakte het vergelijkend onderzoek uit voor de producten van de voedingsindustrie. In sommige was haast geen enkele bacterie meer te vinden. Niet zo gek trouwens. Industriële zuivel en vergelijkbare producten zijn gepasteuriseerd om de veiligheid te garanderen. Dat is de nekslag voor de bacteriën.

Goed nieuws derhalve voor de kleinschalige zuivelboerderijen. Sommige producten zoals kefir, zijn zelfs gemakkelijk in eigen keuken te bereiden. Voor prebiotische producten kun je gewoon naar de groenteboer.

Beeld: kefir-yoghurtplantje.jouwweb.nl