Selenium niet uit pil maar uit natuur

Selenium niet uit pil maar uit natuur
ma, 11/02/2019 - 14:10
Door: jvklinken
1 reacties

Lukraak supplementen slikken kan riskant zijn. Een voorbeeld is selenium. In zijn natuurlijke vorm heeft het gunstige effecten, in pilvorm ongunstige.

Selenium is een spoorelement waarvan een volwassen man of vrouw ongeveer 70 microgram per dag nodig heeft. Het zit in veel voedingsmiddelen: vis, vlees, volkorenproducten, noten, zuivel en groenten. Het is ook in pilvorm verkrijgbaar. Volgens de Vlaamse arts Marleen Finoulst  is het een populair voedingssupplementen om kanker te voorkomen. Of het terecht zoveel wordt geslikt, betwijfelt ze. Dat blijkt uit een publicatie van haar in het Belgische opinieblad Knack.

Selenium kan risico op prostaat- en blaaskanker verminderen

Selenium werkt als antioxidant. Dat betekent dat het vrije radicalen - dat zijn substanties die ons lichaam schade kunnen berokkenen - kan neutraliseren. Vrije radicalen ontstaan bijvoorbeeld door te roken of door overmatige blootstelling aan zonlicht.

In het verleden hebben enkele grote studies aangetoond dat selenium het risico op prostaatkanker en blaaskanker kan verminderen. Om die reden kreeg selenium een antikankeretiket en werd het een populair voedingssupplement voor kankerpreventie.

Tot 2009 werd selenium in pilvorm op grond van een op het oog gedegen studie zelfs aanbevolen door artsen aan mannen met prostaatkanker om progressie van de tumor te voorkomen. De studie werd in 2009 opnieuw uitgevoerd en kon het gunstige resultaat niet bevestigen. Eerder integendeel: de mannen die extra selenium slikten, bleken in deze studie een ietsje groter risico op prostaatkanker te hebben. Kankerexperts beslisten toen om selenium niet langer aan te bevelen.

De verklaring voor de tegenstrijdige resultaten werd gevonden in de toedieningsvorm van selenium. Terwijl men in de jaren 90 geseleniseerde gist gebruikte als supplement, is men later overgestapt naar een zuiverder vorm van selenium, selenomethionine. De gist bleek op lange termijn namelijk toxisch. De huidige supplementen bevatten enkel nog selenomethionine, waarvan de effecten alvast niet vergelijkbaar zijn met die van geseleniseerde gist, laat staan met die van selenium uit de voeding.

Inname seleniumsupplement werkte averechts

Iets gelijkaardigs werd vastgesteld voor selenium en blaaskanker. Mensen met een hoge concentratie selenium in het bloed hebben minder risico op blaaskanker. Dus kun je veronderstellen dat seleniumsupplementen het risico op blaaskanker verminderen. Ook dat blijkt volgens Finoulst helemaal niet te kloppen, integendeel. Mensen die extra seleniumsupplementen slikken, ontwikkelen net wat vaker blaaskanker in vergelijking met mensen die dat niet doen.

Er bestaat ook Belgisch onderzoek, van arts en wetenschapper Maria Goossens (Kankercentrum, Sciensano), die haar doctoraal proefschrift wijdde aan selenium en blaaskanker (2016). Zij onderzocht of er een verschil bestaat tussen de opname van selenium via groenten en de opname via supplementen. Uit haar onderzoek blijkt dat personen met een hoge seleniumspiegel als gevolg van de inname van seleniumsupplementen een hoger risico lopen op het ontwikkelen van blaaskanker, terwijl dat niet geldt voor mensen die de supplementen niet slikken. Heb je daarentegen een hoge seleniumspiegel omdat je extra groenten eet, dan daalt je risico op blaaskanker: hoe meer groenten, hoe kleiner je risico.

Via voeding kun je nooit overdoseren

Spoorelementen, zoals selenium, kunnen zich helemaal anders gedragen als je ze inneemt in een pilletje dan als je ze inneemt via de voeding. Helemaal onlogisch is dat niet. De stoffen hebben zeer krachtige effecten, die in twee richtingen kunnen werken. Via de voeding kun je nooit overdoseren, maar met supplementen moet je extra voorzichtig zijn. Het idee dat je ongezonde eetgewoonten kunt compenseren door supplementen te slikken, gaat ook helemaal niet op.

Lukraak supplementen - zowel vitaminen als mineralen - slikken voor je gezondheid is dus geen goed idee. Behalve voor selenium werden ook al voor andere spoorelementen en vitaminen ongunstige effecten aangetoond op de gezondheid, vooral als je ze te hoog doseert. Onderzoek leert dat gezonde eetgewoonten de levensverwachting en -kwaliteit verbeteren, terwijl supplementen dat volgens Finoulst niet doen. Vraag steeds advies aan je arts of apotheker, is haar advies.

Beeld: en.wikipedia.org

 

Reacties (1)

hamschram's picture

hamschram
15 February 2019

Weer een artikel omwille van het artikel. Selenomethionine is een gefabriceerd middel. In de natuur komt voor: natrium -seleniet. Een in wezen giftig middel. Het behoort dan ook in milligrammen toegediend te worden. max 2.5 mgram per keer. In de jaren 80 hebben 2 natuurkundigen in mijn praktijk onderzoek gedaan naar het voorkomen van Na seleniet in het bloed van kankerpatiënten. Toen zij in het kader van het onderzoek Moerman bezochten werden de onderzoekers en Moerman het snel eens met elkaar. Moerman had met zijn duiven onderzoek gedaan en Moerman gebruikte zwavelkies. Hierin zit na-seleniet[ en geen selenomethionine} Na-seleniet levert een bijdragen aan het oplossen van het deraillement { Schrautzer] en is noodzakelijk in de stofwisseling/electronengeleiding van het hart[ Leshan. een chinees] H.A.M. Schram, med ,drs, arts