Slapen en onderwijl toilet doortrekken

Slapen en onderwijl toilet doortrekken
vr, 30/12/2016 - 11:21
Door: jvklinken
0 reacties

Zo weldadig een nachtrust kan zijn, zo’n ramp is slapeloosheid. Menigeen gaat eronder gebukt maar dat is lang niet altijd nodig. Een stapje dichter bij het geheim van een gezonde slaap.

Uit onderzoek van de Universiteit van Amsterdam blijkt dat één op de drie Nederlanders een slaapprobleem heeft. Van hen lijdt een kwart aan slapeloosheid. Dan is er nog een veel grotere groep die te kort slaapt. Drie op de tien Nederlanders slapen zes uur of minder, minstens een uur te kort.

Risico’s

Een te korte nachtrust brengt verhoogde risico’s met zich mee op allerlei kwalen zoals hart- en vaatziekten en maag-darm problemen. Bovendien is gebleken dat mensen die te kort slapen, een veranderde hormoonhuishouding hebben, wat weer een verlangen met zich meebrengt naar ongezond voedsel en andere korte termijnbeloningen, zo bericht opinieblad Elsevier.

Schoonmaak

Tijdens onze slaap vinden er belangrijke processen plaats. Niet alleen worden de ervaringen van de voorgaande dag verwerkt, ook is er sprake van een soort grote schoonmaak. “Alsof je een toilet doortrekt in je hoofd dat alle afvalstoffen wegspoelt”, zegt Erik Wassing van het Nederlands Herseninstituut.

Powernap

Hoeveel slaap iemand nodig heeft, is van persoon tot persoon verschillend. Acht uur komt veel voor, vijf uur is aan de krappe kant. Ook geldt: slaap liever iets te kort dan te lang. Dat verbetert de stemming en zorgt ervoor dat we minder wakker liggen.

Een prima manier om extra rust te nemen, is een zogeheten powernap. Een korte slaap overdag van zo’n twintig minuten (het bekende middagdutje) laat de bloeddruk dalen en geeft een kleine oppepper. Nog beter is 60 tot 90 minuten, zeg maar de bekende siësta.

Tips

Elsevier heeft ook nog wat tips voor een betere slaap

  • leer herkennen wanneer u moe bent, accepteer dat en handel ernaar
  • bepaal wanneer u dagelijks naar bed wilt en houd u daaraan
  • de ideale temperatuur in de slaapkamer is 18° en de luchtvochtigheid is er 65 procent
  • wilt u lezen voor het slapen gaan, doe dat dan niet vanaf een verlicht scherm maar van een onverlicht e-book of een papieren boek
  • sporten bevordert de slaap maar niet vlak voor het slapen gaan; liever een paar uur daarvoor zodat uw lichaam kan afkoelen
  • neem een warme douche of warm bad voordat u gaat slapen.

Beeld: 2minutemedicine.com