Te weinig koolhydraten kan ook

Te weinig koolhydraten kan ook
ma, 19/03/2018 - 12:07
Door: jvklinken
0 reacties

Koolhydraten kunnen we missen als kiespijn. Dat wil zeggen: een teveel aan koolhydraten. Je kunt ook te weinig koolhydraten tot je nemen. Kijk dus uit met rigide diëten.

Diëten zonder koolhydraten zijn populair. Suiker, brood, rijst, aardappel, bananen en ander fruit zijn bij velen uit het menu  verwijderd. Professor Fred Bouns van de Universiteit Maastricht prijst het streven naar koolhydraatarme maaltijden maar wie doorschiet, is volgens hem niet slim bezig. Dat concludeert Bruins op grond van twee recente internationale overzichtspublicaties.

“Dat een zo laag mogelijke inname van suiker het risico op overgewicht en diabetes vermindert, staat buiten kijf”, stelt Brouns, die naam heeft gemaakt in het voedingsonderzoek. Hij vervolgt: “Maar uit ons onderzoek blijkt, dat een koolhydraatarm dieet (ook wel ketogeen-dieet genoemd) tot ongunstige effecten kan leiden. Vooral de lage hoeveelheid vezels en het hoge vetgehalte van een koolhydraatarm dieet leidt tot ongunstige invloeden op de darmflora.’’

Met vijf stuks fruit kom je al een heel eind

Een ketogeen dieet blijkt voor velen ook moeilijk vol te houden. In plaats daarvan zou een matig veranderd voedingspatroon dat minimaal 100 tot 150 gram koolhydraten per dag levert beter vol te houden zijn, aldus Brouns. Wie vijf stuks fruit eet per dag, komt overigens al een heel eind in de goede richting. Bananen, druiven, ananas, appel, peer, mango, kiwi en sinaasappel bevatten relatief veel calorieën.  

Brouns staaft zijn eigen publicatie met een recent internationaal onderzoek naar voedselrichtlijnen waaraan hij meewerkte. In alle onderzochte gevallen wordt aanbevolen om tot circa 50 procent van de dagelijkse energie-inname als koolhydraat te consumeren.

Volgens Brouns kan het gehalte aan koolhydraten best wat omlaag en dat van vet wel wat omhoog, resulterend in 40 procent van de dagelijkse energie-inname voor beide voedingsstoffen. “Belangrijk daarbij is dan wel dat er sprake is van het kiezen van koolhydraatbronnen met een hoog vezelgehalte en vooral onverzadigde vetbronnen.”

Beeld: lowcarbchef.nl