Vegetarisch en mediterraan net zo gezond

Vegetarisch en mediterraan net zo gezond
wo, 02/05/2018 - 13:35
Door: jvklinken
0 reacties

Wat is er  gezonder: het mediterrane of het vegetarische dieet? Een groep Italiaanse onderzoekers nam de proef op de som en kwam tot interessante bevindingen.

Onder een mediterraan dieet wordt verstaan een dagelijks menu met groentes, fruit, noten, zaden, peulvruchten, aardappelen, volkorengranen, brood, kruiden en specerijen, vis, schaal- en schelpdieren en extra vergine olijfolie.

Met mate: Pluimvee, eieren, kaas en yoghurt

Nu en dan: Rood vlees

Niet: suiker-gezoete dranken, toegevoegde suikers, bewerkt vlees, geraffineerde granen, geraffineerde olie en ander sterk bewerkt voedsel.

Voor het vegetarisch dieet kozen de onderzoekers voor het lacto-ovovegetarische voedingspatroon (LOV). Bij dit dieet worden vlees, vis en gevogelte gemeden. Zuivel en eieren staan wel nog op het menu.

Aan de studie namen 118 volwassenen met overgewicht en een licht verhoogd risico op hart- en vaatziekten deel. Ze werden in twee groepen verdeeld. De eerste helft volgde drie maanden een vegetarisch dieet, de andere helft een mediterraan dieet. Na drie maanden wisselden de groepen om. Voor en tijdens de testperiodes werden onder andere gewicht en bloedvetten gemeten. De deelnemers werden intensief begeleid in het correct volgen van de diëten.

Beide diëten scoren goed

Honderd personen voltooiden de studie. De resultaten leren ons dat beide diëten goed scoren. Het gewicht van de deelnemers nam lichtjes af (rond de 1,8 kilo)  en ook de bloedwaarden verbeterden. Bij de lacto-ovovegetarische voedingswijze daalde vooral de slechte LDL-cholesterol (-5,44%), terwijl bij het  mediterrane dieet de triglyceriden, ook een risicofactor voor hart- en vaatziekten, daalden (-5,91%). Beide diëten zorgden voor een gelijkaardige daling van oxidatieve stress.

De onderzoekers concluderen dat zowel een lacto-ovovegetarische voeding (LOV) als een mediterrane voeding (MV) een positief gezondheidseffect hebben.

Naar aanleiding van de uitkomsten van het onderzoek stelt het weblog gezondheidenwetenschap.be vast dat een gezond voedingspatroon wel degelijk mooie resultaten kan opleveren. Of dit voedingspatroon al dan niet een kleine portie vlees of andere dierlijke producten bevat, lijkt minder relevant. Belangrijker is dat in beide voedingspatronen vooral plantaardige basisvoedingsmiddelen gebruikt werden: groenten, fruit, volkoren granen en peulvruchten. Zo kan  het risico op hart- en vaatziekten en op kanker worden verkleind. Dat laatste is indirect. Bij beide voedingswijzen treedt vermindering van het gewicht op en zoals bekend is overgewicht een risicofactor voor kanker.

Beeld: nl.wikihow.com