Verzadigd vet kan zelfs gezond zijn

Verzadigd vet kan zelfs gezond zijn
do, 14/02/2019 - 11:51
Door: jvklinken
0 reacties

Over de vraag of verzadigd vet nu wel of niet schadelijk is, zijn knapen van bomen opgezet. Nieuw Nederlands onderzoek bevestigt wat veel Amerikaanse wetenschappers al zeker wisten: Het ene verzadigde vet is het andere niet.

Een omvangrijk bevolkingsonderzoek van het UMC Utrecht Julius Centrum wijst uit dat geen enkel verzadigd vet gepaard  gaat met een verhoogd risico op een hartinfarct. Sterker nog: een hoge inname van sommige soorten verzadigd vet gaat juist gepaard met een lager risico op een hartinfarct!

Verzadigde vetten in vlees niet gunstig

Het onderzoek is uitgevoerd bij in totaal circa 75.000 mensen uit Denemarken en het Verenigd Koninkrijk die gedurende 13 tot 18 jaar zijn gevolgd. In die periode kregen circa 3.500 deelnemers een hartinfarct. Het risico op een hartinfarct bleek 20 procent lager bij een hoge inname van laurinezuur en myristinezuur, verzadigde vetten met een vrij korte keten. Zuivel is de belangrijkste bron van deze vetten.

De onderzoekers hebben ook gekeken of het vervangen van verschillende soorten verzadigd vet door andere voedingsstoffen gunstig is. Het risico op hartinfarct blijkt lager als palmitinezuur en stearinezuur – verzadigde vetten die vooral in vlees zitten – worden vervangen door plantaardige eiwitten. Het vervangen van verzadigde vetten door andere voedingsstoffen (zoals onverzadigd vet of koolhydraten) leverde geen winst op. Het effect van de vervanging was dus neutraal.

Meer groente en fruit eten

De afgelopen halve eeuw is geadviseerd  de inname van verzadigd vet te beperken. Het zou slecht zijn voor hart en bloedvaten.  “vetdogma” ter discussie gesteld. Die theorie is inmiddels onderuit gehaald. Het Utrechtse onderzoek doet daar een schepje bovenop en houdt het erop dat verschillende soorten verzadigde vetten verschillende effecten hebben op het cholesterolgehalte en de ontwikkeling van coronaire hartziekten.

De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in International Journal of Cardiology. In een editorial over de publicatie wordt de grote omvang van de studie geroemd en ook de gedetailleerde methode van onderzoek. Bovendien is het een van de weinige studies die specifiek individuele verzadigde vetzuren onderzocht in relatie tot hart- en vaatziekten en vergeleken met verschillende andere macronutriënten.

Verschuivingen in de vetinname moeten volgens de auteurs van de editorial worden afgestemd op aanbevolen gezonde voedingspatronen, die de nadruk leggen op beperkte inname van rood en bewerkt vlees en toegevoegde suikers, lagere zoutinname, vervanging van geraffineerde granen door volle granen en een hogere consumptie van fruit en groenten. Dat klinkt vertrouwd in de (MMV-)oren.

Beeld: supersnelgezond.nl