Vezels krijg je nooit genoeg

Vezels krijg je nooit genoeg
di, 22/01/2019 - 13:33
Door: jvklinken
0 reacties

Volkorenbrood bevat de meeste zemelen=vezels

Vezels zijn o zo belangrijk. Vandaar dat op deze site talloze artikelen aan dit onderwerp zijn gewijd. Ook de  hoogste instantie, de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO), heeft nu het belang van (voedings)vezels ontdekt.

Als je genoeg vezels eet, kunnen ze helpen een langer en gezonder leven te leiden, luidt de conclusie van onderzoekers die alle beschikbare studies samen rond de inname van voedingsvezels en volkoren granen in opdracht van de WHO doorvlooiden. In totaal werden er 243 bruikbare studies gevonden met informatie over 4.635 volwassen deelnemers.

Hogere inname van vezels geeft mogelijk nog meer gezondheidsvoordelen

Op basis van alle gegevens konden de onderzoekers voorspellen dat hoe hoger iemands vezelinname is, hoe lager diens risico op vroegtijdig overlijden, op het ontwikkelen van hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en darmkanker. Ook hebben de personen die veel vezels eten een gezondere bloeddruk, een lager gewicht en cholesterolgehalte, wat het verlaagd risico op hart- en vaatziekten kan verklaren. Gemiddeld genomen spreken de onderzoekers over een 15 tot 30 procent lager risico op de beschreven aandoeningen en risicofactoren. Het laagste risico werd vastgesteld bij personen die dagelijks tussen de 25 gram en 29 gram voedingsvezels innemen.

Een hogere inname van vezels geeft mogelijk nog meer gezondheidsvoordelen. Ook voor de inname van volkoren granen werden deze positieve effecten gevonden.

Hier de top tien van voeding die rijk is aan niet-oplosbare vezels:

  • amarant
  • asperges
  • gierst
  • quinoa
  • kool
  • mais
  • noten
  • paprika
  • spruitjes
  • wortelen

Hier de top tien van voeding die rijk is aan oplosbare vezels:

  • aardpeer

  • banaan
  • knoflook
  • noten
  • pastinaak
  • pompoen
  • prei
  • ui
  • zaden
  • zoete aardappel

Elk van de soort vezels heeft zijn eigen nut, zegt goedgevoel.be.. Niet-oplosbare vezels nemen vocht op en geven je stoelgang zo de juiste structuur. Ze verlaten je lichaam onveranderd, maar zorgen er wel voor dat je darmen goed kunnen bewegen door meer volume te geven aan de voedselbrij die erin zit. Oplosbare vezels worden afgebroken in je dikke darm en zijn daardoor minder belastend voor je darmstelsel. Ze stimuleren de werking van je darmen door je goede darmbacteriën te voeden. In fruit, groenten en peulvruchten zitten veel oplosbare vezels. 

Beeld: flandersfood.com