Vitamine D mega belangrijk maar overdrijf niet

Vitamine D mega belangrijk maar overdrijf niet
vr, 04/08/2017 - 14:52
Door: jvklinken
0 reacties

Dat vitamine D van onschatbare waarde is voor ons lichaam, is bekend. Maar houdt maat. Vitamine D kan zich opstapelen tot schadelijke hoeveelheden.

Vitamine D is betrokken bij diverse functies:

  • Calciumopname
  • immuunsysteem
  • bescherming van de botten,
  • bescherming van de spieren
  • hartgezondheid.

Het komt van nature voor in voeding en kan in het lichaam worden aangemaakt wanneer je huid wordt blootgesteld aan zonlicht. Behalve vette vis zijn er weinig voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine D.

Tekort aan vitamine D komt veel voor

Omdat de meeste mensen te weinig zonlicht zien om voldoende vitamine D aan te maken, komt een tekort eraan veel voor. Dat kan gecompenseerd worden  met supplementen. Maar houdt maat.

Het nemen van extreem hoge doses voor langere periodes kan leiden tot een overschot in het lichaam.

Vergiftiging is zeldzaam

Weet echter dat een vergiftiging zeldzaam is en bijna alleen voorkomt bij mensen die langdurig hooggedoseerde supplementen nemen zonder het bloed te laten controleren. Het is ook mogelijk dat je per ongeluk te veel vitamine D binnenkrijgt doordat supplementen meer vitamine D bevatten dan vermeld op de verpakking. Het is daarentegen niet mogelijk om een teveel op te lopen door alleen voeding en blootstelling aan zonlicht.

Het weblog ahealthylife gaat uitvoerig in op de effecten die een overdosering teweeg kan brengen. Ook vind je daar een vitamine D-test.

Beeld: commons.wikimedia.org