Vleesvervangers niet per se gezond

Vleesvervangers niet per se gezond
vr, 26/02/2016 - 19:52
Door: jvklinken
0 reacties

Vleesvervangers zijn niet per definitie gezond. Sommige bevatten veel zout en vet, en weinig eiwit. 
EOS Magazine stelde een ‘veggiewijzer’ samen waarmee je verantwoorde keuzes leert maken. Waar je op z’n minst op moet letten, is:
 

Eiwitten: 10 gram per 100 gram is een goede streefwaarde
Hoeveel eiwit een goede vleesvervanger moet bevatten, is afhankelijk van je persoonlijke situatie. Laat je slechts af en toe vlees links liggen, dan is het eiwitgehalte minder belangrijk, zeker als je daarnaast nog zuivel gebruikt. Fulltime vegetariërs en veganisten kunnen het tekort aan eiwit (vlees en zuivel bevatten veel eiwitten) compenseren, door vleesvervangers te kiezen die 10 gram eiwit per 100 gram  bevatten. Ongeveer een kwart van de producten in de ‘veggiewijzer’ haalt die waarde niet.

Vetten: niet meer dan 10 gram per 100 gram
Ook al zijn onverzadigde vetten gezond, ze maken vleesvervangers wel erg calorierijk. Kies bij voorkeur voor vleesvervangers die niet meer dan 10 gram vet per 100 gram bevatten.
Vergeet ook niet het gehalte verzadigd vet. Volgens de voedingsdeskundigen van het keurmerk “Ik kies bewust” bevatten vleesvervangers bij voorkeur niet meer dan 5 gram verzadigd vet per 100 gram.

Ook hier legt je persoonlijke situatie  gewicht in de schaal: ben je fysiek actief en eet je voor de rest vetarm, dan hoef je je minder om het vetgehalte te bekommeren.

Ongeveer de helft van de producten in de 'veggiewijzer' bevat meer dan 10 gram vet per 100 gram.
 
Zout:  niet meer dan 650 milligram natrium per 100 gram 
Het natriumgehalte in vleesvervangers varieert van 40 tot 2.100 milligram per honderd gram.  Als algemeen advies geldt beneden de 2.000 milligram per dag te blijven. Met sommige vleesvervangers kun je dus je dagelijkse dosis al overschrijden.

De 'veggiewijzer' zit bij magazine Eos 3 van 18 februari j.l.

Beeld: nl.wikipedia.org