Voedingslessen uit Ayurveda

Voedingslessen uit Ayurveda
vr, 11/01/2019 - 12:50
Door: jvklinken
0 reacties

Ayurveda staat dichterbij  ons dan we denken. Hanne van Jaarsveld, natuurgeneeskundig therapeut gespecialiseerd in Ayurveda en voeding, vertelt op op Lakkergezond.nl wat we van deze eeuwenoude geneeswijzen kunnen leren.

  • Laat alle voedingshypes links liggen

“Veel mensen lopen de hypes achterna, terwijl dit volgens Van Jaarsveld juist slecht voor je is. De één eet alleen nog maar fruit, de ander alleen maar zaden en pitten. Dat is veel te eenzijdig. 

  • Combineer alle smaken in een maaltijd

Van Jaarsveld: “In iedere maaltijd moeten eigenlijk de zes smaken vertegenwoordigd zijn: zoet, zuur, zout, scherp, bitter en wrang. Dat klinkt lastiger dan het is. Veel mensen hebben na het eten behoefte aan zoet en grijpen dan naar drop of chocolade. Ze hebben dan de zoetbehoefte gedurende de dag niet goed bediend. Je moet dan geen suiker toevoegen aan een maaltijd, maar honing en rozijnen bijvoorbeeld."

  • Let op de combinatie van je voeding

“De combinatie van voedingsmiddelen is heel belangrijk. Een hele bekende is zuivel en fruit. Deze combinatie zorgt voor toxines in de darmen, een gistingsproces in het lichaam en uiteindelijk worden het gifstoffen in de darmen. Het is niet zo erg als je deze combinatie één keer per week eet. Eet je het heel vaak, dan krijg je darmen problemen. Groente en fruit is ook een slechte combinatie, zoals die shakes en smoothies die je vaak ziet.”

  • Ontbijt, lunch en dineer warm

In de Ayurveda horen volgens Van Jaarsveld bijna alle maaltijden warm te zijn. Voor ieder type is de maaltijd anders, maar begin de dag eens met een ei met groenten,  havermout of een pap van boekweit. "Als lunch kun je makkelijk een stevige soep met een snee brood eten. Je maakt het dan van tevoren en neemt het mee in een thermoskan. In de avond zijn er gezonde opties genoeg. Kijk ook verder dan peper en zout en kies voor kruiden die je spijsvertering stimuleren, zodat je eten beter verteerd wordt. Denk aan gember, kurkuma, komijn, koriander, kaneel en kardemom.”

Beeld: lekkergezond.nl