Voldoende groente bereiden doe je zo

Voldoende groente bereiden doe je zo
do, 30/05/2019 - 16:57
Door: jvklinken
0 reacties

Wie voldoende vitamine en mineralen binnenkrijgt, bewijst zijn of haar vitaliteit een goede dienst. Maar wat is voldoende? Dagelijks 250 gram groenten en twee stuks fruit, luidt de norm. Toch is dat niet het hele verhaal.

Het begint ermee dat de aanbeveling van 250 gram niet geldt voor kankerpatiënten. Volgens orthomoleculaire artsen geldt voor hen -indien mogelijk- het dubbele. Ook doen ze er verstandig aan meer dan twee stuks fruit per dag te nuttigen.

Van 250 gram rauwe spinazie houd je weinig over 

Er is nog een 'maar'. Wie 250 gram rauwe spinazie in de wok of pan gooit, houdt maar heel weinig over. Zo kom je nooit aan die 250 gram. Bij tomaten, komkommer en sla ligt het simpel: die groenten eten we veelal rauw dus 250 gram is 250 gram. Maar zodra we groenten gaan koken, verliezen we vocht, grammen en wat voedingstoffen. Daarom hebben we voor 250 gram gekookte andijvie 370 tot 450 gram rauwe groente nodig. Hetzelfde geldt voor spinazie.

En dan de 500 gram voor kankerpatiënten. Die haalt niemand, zo lijkt het. De blender brengt uitkomst. Groentesmoothies kunnen prima zorgen voor de aanbevolen hoeveelheid. 

Wilt u weten hoeveel rauwe groente u nodig hebt om aan uw dagelijkse 250 gram te komen van de bereide variant? Zie onderstaande tabel.
 

Groente Hoeveelheid rauw voor 250 gram bereide groente
Andijvie 370-450 gram
Asperges 300 gram
Aubergine 250-325 gram
Bataat, zoete aardappel 325-375 gram
Bimi 250 gram
Bieten* 250 gram
Bleekselderij 375-450 gram
Bloemkool 325-375 gram
Boerenkool 500-575 gram
Bospeen 250-325 gram
Broccoli 325-375 gram
Champignons **
Chinese kool 375-450 gram
Courgette 250-325 gram
Pastinaak 300 gram
Paprika 2 stuks
Peultjes 250-325 gram
Pompoen 350 gram
Prei 450-500 gram
Rabarber 500 gram
Rode kool 250-325 gram
Snijbonen 250 gram
Sperziebonen 275 gram
Spinazie 450-500 gram
Spitskool 325-375 gram
Spruitjes 275-325 gram
Sugar Snaps 250 gram
Venkel 325-375 gram
Winterpeen **
Witlof 325-375 gram
Witte kool 250-325 gram
Zuurkool 250-325 gram

* Bietjes koop je meestal al voorgekookt. Tijdens het bereiden gaat dan niets meer verloren.
** Deze groente eet je vaak in combinatie met andere groenten. Vul aan met andere groente tot 250 gram

Bron(nen): VoedingscentrumGroenten Fruit Bureau

Beeld: soobey.info